MZK Bydgoszcz na zakupach nowych autobusów. Po raz pierwszy od 3 lat
1 sierpnia Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy ogłosiły przetarg na dostawę dwunastu fabrycznie nowych autobusów przegubowych zasilanych olejem napędowym.
Wszystkie pojazdy mają być z rocznika 2024 i spełniać normę Euro 6. Zamówienie realizowane jest z własnych środków spółki. To efekt podpisanej w lutym br. umowy liniowej z miastem, która ma obowiązywać przez najbliższych 9 lat.
12 x klasa MEGA
Przedmiotem zamówienia są dostawy 12 szt. przegubowych autobusów miejskich klasy MEGA. Pojazdy mają dotrzeć do bazy MZK w ciągu 30 dni o podpisania umowy.
Na oferty operator czeka do 29 sierpnia, a następnie oceni je według trzech kryteriów:
- cena oferty 82 %,
- materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów – 15 %,
- liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 3 %.
W zakresie doświadczenia należy wykazać się dostawami autobusów zgodnych z oferowanymi w zakresie marki, typu i długości pojazdu, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, zasilanych olejem napędowym w wersji miejskiej obejmującymi co najmniej 10 szt. autobusów przegubowych (maksymalnie w dwóch kontraktach) i spełniających normę emisji EURO 6, w okresie ostatnich trzech lat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zakupowa historia
Po raz ostatni MZK Bydgoszcz odebrały nowe autobusy w 2020 r. i były to Solarisy Urbino 12 (3) oraz Solarisy Urbino 18 (5). Rok wcześniej spółka włączyła do służby 23 pojazdy przegubowe Mercedes-Benz Connecto G.
Z kolei w lutym br. zarząd MZK poinformował, że akceptuje warunki przedstawione przez prezydenta Bydgoszczy i podpisał 9-letni kontrakt liniowy z miastem. Zgodnie z jego zapisami spółka przez najbliższe 2 lata będzie realizowała przewozy autobusowe za stawkę o 16,6% wyższą niż otrzymała firma Mobilis (drugi bydgoski przewoźnik), a przez siedem kolejnych lat o 11% wyższą. Ponadto stawki umowne będą waloryzowane kwartalnie a nie rocznie jak ma to miejsce w umowie z Mobilisem.
Ponadto zawarta umowa „przerzuca” na MZK koszty dojazdu autobusów na trasę (podobny zapis zawarto w umowie z firmą Mobilis) oraz zawiera rozszerzone i ujednolicone wymagania dotyczące wyposażenia technicznego autobusów, informacji pasażerskiej i systemów ITS.
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje aktualnie dwóch operatorów:
- MZK Bydgoszcz – obsługuje 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
- firma Mobilis – obsługuje od 1 stycznia br. obsługuje w Bydgoszczy 11 linii autobusowych.