MZK Bydgoszcz bez ofert na konwencjonalne autobusy. Co poszło nie tak?
26 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy czekały na oferty w przetargu na dostawę 12 sztuk autobusów przegubowych, zasilanych olejem napędowym.
I się nie doczekały. Nasi faworyci do tego zamówienia, czyli Mercedes, MAN i Solaris nie zdecydowali się przedstawić MZK swoich propozycji. I chyba wiemy dlaczego. O bydgoskim przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.
Bydgoskie wymagania
Mimo, że od ostatniego przetargu MZK minęły trzy lata, to na próżno szukać nowości w kryteriach oceny ofert aktualnego zamówienia. MZK chciało punktować wykonawców w trzech kryteriach:
- ceny (82%),
- materiału lub technologii wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia autobusów (15%),
- liczby miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (3%).
Wśród dwóch kryteriów pozacenowych zamawiający premiował następujące rozwiązania:
- materiał lub technologia wykonaniakonstrukcji nadwozia i poszycia ze stali nierdzewnej, aluminium lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej całej, kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym dla całego zamówienia autobusów – 15 pkt,
- powyżej 16 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 3 pkt.
Podsumowując - MZK zależało przede wszystkim na tanich autobusach – o czym świadczy waga kryterium ceny. Poza tym, dwa kryteria pozacenowe w żadnym razie nie ograniczały grona potencjalnych wykonawców. W tej sytuacji stawiliśmy na szeroki pojedynek: MAN vs. Solaris vs. Mercedes (w wersji Conecto).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Już wiemy, że nic z tego nie wyszło. Pora więc odpowiedzieć na tytułowe „dlaczego”. Naszym zdaniem na przeszkodzie stanęło skomplikowane finansowanie tego zakupu. Śledząc zapytania złożone w tym przetargu, łatwo zauważyć, że część z nich dotyczy wyników spółki i jej kondycji finansowej. To generalnie rzadko się zdarza, co z kolei oznacza, że banki nie do końca były pewne tej transakcji. A jak bank nie jest pewny…
Podsumowując: Na pewno jest to nauka dla MZK na przyszłość, aby bardziej otwarcie i transparentnie odpowiadać na finansowe pytania. I kolejna uwaga - to nie był najważniejszy przetarg autobusowy w Polsce…
BYDGOSKIE DIESLE
Na koniec – kilka słów o autobusach, jakie chciało zamówić MZK Bydgoszcz. Pojazdy klasy MEGA miały mieć długość od 17,9 do 18,2 m i pojemność minimum 135 pasażerów. Z niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu (z wyjątkiem stopni umożliwiających zajęcie miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń autobusu) oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. Wymiana pasażerów miała się odbywać przez czworo drzwi dwuskrzydłowych o szerokości nie mniejszej niż 1200 mm, otwieranych do wewnątrz. Zastosowane silniki to diesle spełniające normę emisji spalin Euro 6, o mocy minimum 250 kW.
Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina w pełni zabudowana na pełnej szerokości autobusu oddzielająca pierwsze skrzydło pierwszych drzwi od przestrzeni pasażerskiej wyposażona w okienko do sprzedaży biletów z półką na pieniądze. Wyjście kierowcy z kabiny miało być być zapewnione zarówno od strony przestrzeni pasażerskiej, jak też przez pierwsze skrzydło pierwszych drzwi. Wyposażenie kabiny to m.in. fotel, gniazdo USB, uchwyt do mocowania rozkładu, uchwyt (podstawka) umożliwiająca bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie lub zawieszenie typowego kubka o pojemności ok. 0,5l, a także radioodbiornik samochodowy.
Pasażerowie mieli pojechać na siedzeniach odpornych na ścieranie i zabrudzenia. Szkielety siedzeń miały być wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną nie palną z możliwością demontażu i montażu.
Zewnętrzny system informacji pasażerskiej to tablice wykonane w technologii LED w kolorze żółto-pomarańczowym. Z kolei wewnątrz znaleźć się miała tablica miała zostać umieszczona za kabiną kierowcy oraz za obrotnicą. Funkcję tablicy powinien pełnić wyświetlacz elektroniczny, zbudowany na bazie czerwonych diod dwurzędowych. Dodatkowo autobusy powinny być wyposażone w dwie tablice zawierające wykaz przystanków w formie tzw. „koralików”, umieszczonych wewnątrz pojazdu po prawej lub lewej stronie.
Na koniec jeszcze informacja, jaką kwotę zamierzało MZK przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. To suma 26.258.940,62 PLN brutto / 21.348.731 PLN netto, co daje jednostkowy budżet na poziomie 1.779.060 PLN netto. Link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/800486