MZK Bolesławiec z czwartym MIDI elektrobusem. Rusza przetarg. Z ZTP
2 grudnia Urząd Miasta Bolesławiec ogłosił przetarg na dostawę autobusu elektrycznego wraz z ładowarką.
Przypomnijmy, że w listopadzie Bolesławiec otrzymał ponad 1,7 mln zł dotacji oraz 100 tys. pożyczki od NFOŚiGW na zakupi jednego autobus o napędzie elektrycznym, z przeznaczeniem do transportu publicznego. Planowany przebieg elektryka to 50 tys. km/rok. W celu ładowania pozyskanego pojazdu, na placu postojowym MZK Bolesławiec zostanie zamontowana dwustanowiskowa stacja ładowania systemem plug-in. Całkowity koszt inwestycji to ok. 3 mln zł.
Opis zamówienia
Bolesławiec chce kupić niskopodłogowy elektrobus o następujących parametrach:
- długość: 8,5-10,5 m
- szerokość: 2,4-2,55 m
- wysokość: max 3,4 m (z urządzeniem klimatyzacyjnym dla kierowcy)
- wysokość połogi: max. wys. wejść z poziomu jezdni 340 mm
- pojemność: min. 58 + kierowca + wózek inwalidzki w tym min. 20 miejsc siedzących
- silnik: zamontowany w autobusie napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do jazdy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla, silnik lub silniki o sumarycznej mocy co najmniej 160 KW, zużycie energii elektrycznej przez pojazd w KWh/km nie większe niż 110 KWh/100 km,
- baterie: autobus musi być wyposażony w magazyn energii zapewniający bezawaryjną eksploatację w całym okresie gwarancji pojemności elektrycznej na poziomie min. 80% wartości początkowej (nominalnej), pojemność baterii min. 220 KWh umożliwiająca wykonanie w warunkach atmosferycznych od -25º C do +35º C, na trasach eksploatowanych przez MZK Bolesławiec przy prędkościach i przyspieszeniach charakterystycznych do transportu miejskiego min. 230 km trasy bez doładowywania w okresie gwarancji baterii, przy czym ma pozostać 15% pojemności baterii wg pomiaru zużycia energii SORT 2. Planowany roczny przebieg autobusu to 50 000 km
Przetargowe wymagania
Wymagany termin realizacji zamówienia to 12 miesięcy od momenty podpisania umowy. Na oferty dolnośląskie miasto czeka do 6 stycznia 2023 r., a następnie oceni je według czterech kryteriów:
- Cena oferty - 60%:
- Warunki techniczne – 25%:
- Gwarancja na baterie – 10 %
- Zużycie energii elektrycznej na 1 km wg SORT2 – 5%
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymagane doświadczenie to dostawa w ciągu 3 lat autobusów w ilości co najmniej dwóch sztuk w ramach jednej lub dwóch dostaw.
cztery elektrobusy
Przypomnijmy, że rok temu - 8 grudnia 2021 r. – Bolesławiec zawarł umowę z Solarisem na dostawę elektrobusu Solaris Urbino 8,9 LE electric, który ma pojawić się w grudniu. E-bus jednorazowo ma zabierać na pokład ponad 58 osób, w tym 20 na miejscach siedzących. Autobus wyposażony będzie m.in. w tablice kierunkowe dostosowane do potrzeb osób niedowidzących i rampy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, gniazda USB, system informacji pasażerskiej (system monitoringu wizyjnego oraz system detekcji i gaszenia pożaru). Napęd stanowić będzie centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW.
Z kolei w lutym 2021 r. nastąpiło przekazanie dwóch pierwszych autobusów elektrycznych – także Solaris Urbino 8,9 LE electric, które jeżdżą po ulicach Bolesławca. Miejski Zakład Komunikacji posiada również 13 autobusów marki Solaris Urbino 10 z rocznika 2018.
Od czerwca 2018 r. w Bolesławcu działa bezpłatna komunikacja na terenie miasta.