MZK Bielsko-Biała tylko z jedną ofertą na MEGA autobusy
26 maja Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otworzył ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów klasy MEGA z napędem spalinowym.
To kolejne taborowe wzmocnienie przewoźnika – po umowie z Solaris Bus & Coach – na zakup 5 szt. autobusów miejskich typu MAXI.
Co Chciało MZK?
O warunkach formalnych i technicznej analizie SIWZ pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ, teraz przypomnijmy tylko, jakie zamawiający przygotował kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. To: cena (60%), rozwiązania techniczne (20%), i warunki gwarancji (20%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, MZK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60 000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika od 10 dm3 do 11 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika powyżej 240 kW – 6 pkt,
- zawieszenie przednie niezależne – 6 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy otwierane elektrycznie – 3 pkt,
- skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 4 pkt,
- możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu) co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 6 pkt,
- ilość czynnika chłodzącego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – 11 kg i mniej – 4 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 8 pkt,
- istnieje możliwość rekuperacji energii hamowania – 6 pkt,
- co najmniej 15 miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,
- demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 10 pkt.
Rozwiązania opisane w kryteriach oceny ofert nie wskazywały , który producent ma największe szanse na wygraną w tym przetargu. Biorąc pod uwagę historię stawialiśmy , że MZK Bielsko-Biała otrzyma dwie oferty – od Solarisa i Mercedesa. Dzisiaj okazało wpłynęła tylko jedna propozycja.
Jedna Oferta
26 maja MZK otworzyło jedną ofertę, która wpłynęła do przewoźnika. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach, które za dostawę czterech autobusów zaproponowała sumę 8.118.000 PLN brutto / 6.600.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 18 na poziomie 1.650.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei suma przeznaczona przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia wynosi 7.380.000 PLN brutto / 6.000.000 PLN netto. Czyli Solaris przekroczył bielski budżet o 600.000 PLN.
Nie jest to mało... Dlatego poczekajmy na decyzję przetargowej komisji.
Bielskie autobusy
Cztery autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem o mocy minimum 230 kW spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 6. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Co ciekawe końcówka rury wydechowej musi być zainstalowana w dolnej części nadwozia.
MZK zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB.
Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 23 cale), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.
Jako ciekawostkę dodajmy, że autobusy będą także wyposażone w system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów.