Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Bielsko-Biała tylko z jedną ofertą na MEGA autobusy

infobus
26.05.2021 10:13
26 maja Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej otworzył ofertę w przetargu na dostawę czterech autobusów klasy MEGA z napędem spalinowym.

To kolejne taborowe wzmocnienie przewoźnika – po umowie z Solaris Bus & Coach – na zakup 5 szt. autobusów miejskich typu MAXI.

Co Chciało MZK?

O warunkach formalnych i technicznej analizie SIWZ pisaliśmy już w InfoBusie TUTAJ, teraz przypomnijmy tylko, jakie zamawiający przygotował kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. To: cena (60%), rozwiązania techniczne (20%), i warunki gwarancji (20%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, MZK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60 000 km – 10 pkt,
  • pojemność skokowa silnika od 10 dm3 do 11 dm3 – 10 pkt,
  • moc silnika powyżej 240 kW – 6 pkt,
  • zawieszenie przednie niezależne – 6 pkt,
  • okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy otwierane elektrycznie – 3 pkt,
  • skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 4 pkt,
  • możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu) co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 6 pkt,
  • ilość czynnika chłodzącego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – 11 kg i mniej – 4 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 8 pkt,
  • istnieje możliwość rekuperacji energii hamowania – 6 pkt,
  • co najmniej 15 miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 10 pkt.

Rozwiązania opisane w kryteriach oceny ofert nie wskazywały , który producent ma największe szanse na wygraną w tym przetargu. Biorąc pod uwagę historię stawialiśmy , że MZK Bielsko-Biała otrzyma dwie oferty – od Solarisa i Mercedesa. Dzisiaj okazało wpłynęła tylko jedna propozycja.

Jedna Oferta

26 maja MZK otworzyło jedną ofertę, która wpłynęła do przewoźnika. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach, które za dostawę czterech autobusów zaproponowała sumę 8.118.000 PLN brutto / 6.600.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 18 na poziomie 1.650.000 PLN netto.

Z kolei suma przeznaczona przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia wynosi 7.380.000 PLN brutto / 6.000.000 PLN netto. Czyli Solaris przekroczył bielski budżet o 600.000 PLN.

Nie jest to mało... Dlatego poczekajmy na decyzję przetargowej komisji.

Screenshot 2021 05 26 Zawiadomienie Informacja Z Otwarcia Ofert Art 222 Ust 5 Skan Pdf
Screenshot 2021 05 26 Zawiadomienie Informacja Z Otwarcia Ofert Art 222 Ust 5 Skan Pdf 1

Bielskie autobusy

Cztery autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem o mocy minimum 230 kW spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 6. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Co ciekawe końcówka rury wydechowej musi być zainstalowana w dolnej części nadwozia.

MZK zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB.

Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 23 cale), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.

Jako ciekawostkę dodajmy, że autobusy będą także wyposażone w system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów.