MZK Bielsko-Biała ponawia przetarg na autobusy MEGA
5 lipca Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej poinformował na swojej stronie, że ponownie ogłosił przetarg na zakup czterech autobusów przegubowych typu MEGA.
Przypomnijmy, że w pierwszym podejściu do tej inwestycji jedyna złożona ofertą (przez Solaris Bus & Coach) przekroczyła budżet i nie do końca spełniała oczekiwania przewoźnika. Teraz mamy powtórkę. Na ulice nowe pojazdy powinny wyjechać już wiosną.
Jesienny przyjazd
Jak informuje MZK Bielsko-Biała firma nie zwalnia tempa i równolegle do zakupów pojazdów klasy MAXI (te w liczbie pięciu egzemplarzy mają przyjechać w październiku z fabryki w Bolechowie) kupuje cztery przegubowe egzemplarze. To efekt dokapitalizowania spółki przez miasto kwotą w wysokości 8 milionów złotych.
-„To odpowiedź na zapotrzebowanie, które obserwujemy. Zdarzało się bowiem, że w okresie wakacyjnym kursujące pojazdy były przepełnione. Obecnie dysponujemy 20 autobusami przegubowymi. Chcemy zwiększyć udział tych pojazdów we flocie - mówił w marcu Hubert Maślanka, prezes bielskiego MZK.
CO CHCE MZK?
-"Termin składania ofert upływa 11 sierpnia. Wykonawca na dostawę autobusów będzie miał siedem miesięcy od podpisania umowy” – powiedziała Agnieszka Dąbrowska.
Jak dodała, przewoźnik zamierza sfinansować zakup, zaciągając kredyt. Zakładamy, że "przegubowe" wymogi formalne i techniczne będą identyczne jak za pierwszym razem - o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
Stawiamy również na to, że MZK utrzyma dość liberalne kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty z pierwszego postepowania. Były to: cena (60%), rozwiązania techniczne (20%), i warunki gwarancji (20%). Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, przewoźnik wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60 000 km – 10 pkt,
- pojemność skokowa silnika od 10 dm3 do 11 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika powyżej 240 kW – 6 pkt,
- zawieszenie przednie niezależne – 6 pkt,
- okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy otwierane elektrycznie – 3 pkt,
- skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 4 pkt,
- możliwość przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu (bez konieczności wchodzenia na dach pojazdu) co najmniej w zakresie wymiany filtra osuszacza, filtrów parownika, dostępu do zaworów – rozprężonego, serwisowego, magnetycznego i bezpieczników klimatyzacji – 6 pkt,
- ilość czynnika chłodzącego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – 11 kg i mniej – 4 pkt,
- spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 8 pkt,
- istnieje możliwość rekuperacji energii hamowania – 6 pkt,
- co najmniej 15 miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,
- demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 10 pkt.
Te rozwiązania nie premiujące żadnego producenta, dlatego MZK Bielsko-Biała powinno otrzymać przynajmniej dwie oferty. Tymczasem…
JEDNA OFERTA
W ramach pierwszego postępowania - 26 maja przewoźnik otrzymał tylko jedną ofertę. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach, które za dostawę czterech autobusów zaproponowała sumę 8.118.000 PLN brutto / 6.600.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 18 na poziomie 1.650.000 PLN netto.
Z kolei suma przeznaczona przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia wynosi 7.380.000 PLN brutto / 6.000.000 PLN netto. Czyli Solaris przekroczył bielski budżet o 600.000 PLN.
O decyzji bielskiego przewoźnika i unieważnieniu przetargu pisaliśmy TUTAJ, teraz czekamy na kolejny SIWZ i … większą liczba ofert. MZK chce tanio kupić nowe pojazdy, gdyż jest to inwestycja realizowana z własnego portfela.
BIELSKIE AUTOBUSY
Cztery autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Autobusy będą napędzane silnikiem o mocy minimum 230 kW spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 6. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Co ciekawe końcówka rury wydechowej musi być zainstalowana w dolnej części nadwozia.
MZK zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB.
Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 23 cale), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.
Jako ciekawostkę dodajmy, że autobusy mają być wyposażone w system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów oraz innych drobnoustrojów.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Flota liczy ponad 130 autobusów.