Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MZK Bielsko-Biała o MEGA ofercie Solarisa: Za droga i bez wszystkich ramp

infobus
14.06.2021 09:00
11 czerwca Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej podjął decyzje o unieważnieniu przetargu na dostawę czterech autobusów klasy MEGA z napędem spalinowym.

To miały być kolejne taborowe wzmocnienie przewoźnika – po umowie z Solaris Bus & Coach na zakup 5 szt. autobusów miejskich typu MAXI. O wymaganiach w tym zamówieniu pisaliśmy TUTAJ. Teraz musimy poczekać na kolejne postępowanie.

JEDNA OFERTA

26 maja MZK otworzyło jedną ofertę, która wpłynęła do przewoźnika. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach, które za dostawę czterech autobusów zaproponowała sumę 8.118.000 PLN brutto / 6.600.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 18 na poziomie 1.650.000 PLN netto.

Z kolei suma przeznaczona przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia wynosi 7.380.000 PLN brutto / 6.000.000 PLN netto. Czyli Solaris przekroczył bielski budżet o 600.000 PLN.

11 czerwca poznaliśmy decyzję przetargowej komisji, która unieważniała postpowanie podając dwie przyczyny:

  • Pierwsza - dość oczywista: cena Solarisa przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a zamawiający nie może zwiększyć środków;
  • Druga – dość zaskakująca: na etapie badania oferty zamawiający stwierdził, że oferta Solarisa jest niezgodna z postanowieniami SWZ w zakresie rozkładanych ramp (podestów) najazdowych do obsługi wózków inwalidzkich lub  dziecięcych (przy drugich i trzecich drzwiach). Wykonawca zaproponował rampę przy drugich drzwiach, podczas, gdy MZK wymagało rampę przy drzwiach drugich i trzecich.

Czekamy w takim razie na powtórkę!

Screenshot 2021 06 14 At 11 04 59 Zawiadomienie O Uniewaznieniu Przetargu Art 255 Pkt 2 I 3 Bip Skan1 Pdf
Screenshot 2021 06 14 At 11 04 59 Zawiadomienie O Uniewaznieniu Przetargu Art 255 Pkt 2 I 3 Bip Skan1 Pdf 1

Miejskie dofinansowanie

W marcu bielscy radni zaakceptowali zmiany w budżecie Bielska-Białej, które umożliwiają dokapitalizowanie komunalnego przewoźnika kwotą 8 mln zł. Część z tych pieniędzy zostanie przeznaczona właśnie na zakup przegubowych pojazdów oraz na doposażenie autobusów w system kasowników, które umożliwiają płatności bezgotówkowe

Zdaniem prezesa MZK Huberta Maślanki, zakup przegubowców to odpowiedź na aktualne zapotrzebowanie.

-„Zdarzało się, że w okresie wakacyjnym kursujące pojazdy były przepełnione. Obecnie dysponujemy 20 autobusami przegubowymi. Chcemy zwiększyć udział tych pojazdów we flocie” – powiedział.

Prezes Maślanka wyjaśnił, że przewoźnik inwestuje w autobusy z silnikami spalinowymi, a nie napędzane gazem, prądem lub wodorem, z różnych powodów. “Po pierwsze, nie dysponujemy na razie odpowiednią infrastrukturą, która pozwoliłaby nam zasilać i utrzymywać te autobusy. To ogromne inwestycje, do których cały czas się przygotowujemy. Do wymiany 30 proc. floty na pojazdy zeroemisyjne jesteśmy zobowiązani do 2028 r., dlatego chcemy to zrobić z głową. Co ważne, autobusy na gaz się do takich nie zaliczają. Po drugie, mamy nadzieję w przyszłości skorzystać z dofinansowania na ten cel” – zaznaczył.

Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Flota liczy ponad 130 autobusów. (PAP)