MZK Biała Podlaska na kolejnych zakupach. Jeden autobus klasy MAXI

infobus
24.03.2023 19:07

17 marca  Miejski Zakład Komunikacyjny w Białej Podlaskiej ogłosił przetarg na zakup jednego autobus komunikacji miejskiej z własnych środków.

Przypomnijmy, że w marcu br. firma odebrała pierwszy autobus z napędem hybrydowym – Solaris Urbino 12 w wersji mild hybrid, a w zeszłym roku flotę MZK wzmocniły dwa Solarisy Urbino 10 i były to pierwsze pojazdy z logo "jamnika" w bialskopodlaskiej flocie. Czy będzie następny? Zobaczymy.

klasa MAXI

Poszukiwany przez MZK pojazd powinien charakteryzować się następującymi parametrami:

  • Rok produkcji: 2024 r.
  • Długość : 11800-12100 mm;
  • Szerokość: nie mniej niż 2500 mm i nie więcej jak 2550 m;
  • Wysokość: Nie wyższy niż 3100 mm wraz z urządzeniem klimatyzacyjnym;
  • Pojemność pasażerska: Nie mniej niż 85 miejsc, w tym  liczba miejsc siedzących - min. 28,  preferowanych jest 10 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi;
  • Układ drzwi: 2-2-2 o szerokości min. 1200 mm. Dopuszcza się układ 1-2-2, z zastrzeżeniem że szerokość drzwi I nie może być mniejsza jak 750 mm.
  • Silnik: wysokoprężny, moc minimalna – 180 kW, maksymalna – 220 kW; pojemność silnika w przedziale 6600-8000 cm3; maksymalny moment obrotowy silnika nie mniejszy jak 1070 Nm.  Autoryzowany serwis producenta silnika, jak i całego pojazdu dostępny na terenie Polski w odległości nie większej jak 200 km od siedziby zamawiającego;
  • Skrzynia biegów: automatyczna sześciobiegowa (preferowana) ze zintegrowanym retarderem
  • Gwarancja producenta: 24 miesiące.

Biała Podlaska czeka na oferty do 5 kwietnia, a następnie oceni złożone propozycje według trzech kryteriów:

  • Cena oferty - 60%
  • Ocena rozwiązań technicznych - 30%
  • Warunki gwarancji - 10%

Termin dostawy autobusu jest bardzo odległy i jest to data 28.02.2024 roku.

fot. UM Biała Podlaska

TRZECI SOLARIS

Najnowsze zakupy MZK Biała Podlaska to trzy autobusy od spółki Solaris Bus & Coach, w tym dwa Urbino 10,5 i jeden Urbino 12 mild hybrid. Ten ostatni  niskopodłogowy, 12-metrowy autobus kosztował Zakład 1.461.240 PLN brutto, a spółka miejska zakupiła go ze środków własnych. Jak powiedział prezydent miasta, Michał Litwiniuk:

-„Transport w Białej Podlaskiej jest coraz bardziej przyjazny środowisku i komfortowy dla pasażerów. W tej kadencji tabor zyskał już 8 nowych pojazdów, w tym 5 marki Scania zakupionych dzięki środkom Unii Europejskiej. W zeszłym roku oficjalnie przekazaliśmy MZK dwa nowe autobusy marki Solaris klasy MIDI – teraz kolejny z systemem „mild hybrid”. Konsekwentnie podnosimy komfort pasażerów komunikacji miejskiej i dbamy o środowisko” – podkreślił prezydent miasta.

Nowe pojazdy wyposażone są m.in. w nowatorski system zakupu biletu za przejazd za pomocą karty bankomatowej, co eliminuje konieczność drukowania biletu. System bezpieczeństwa uniemożliwia ingerencję w dane zapisane na karcie. Do tego mamy bramkę do liczenia potoku pasażerów. Obecnie tabor MZK tworzy 36 pojazdów o niskiej podłodze.

Dzięki zeszłorocznym zakupom, z eksploatacji wycofano cztery wysłużone Jelcze - ostatnie wysokopodłogowe pojazdy we flocie podlaskiego przewoźnika. Dodajmy, że w przyszłości podlaska firma chce także wnioskować do programów unijnych o dofinansowaniu zakupu 12 pojazdów elektrycznych.