MZA Warszawa z kolejnym Solarisem Urbino 18 electric
Miejskim Zakładom Autobusowym w Warszawie Solaris przekazał kolejnego bateryjnego Urbino 18 electric. Pojazd zostanie przypisany na stan zajezdni R3 Ostrobramska. Kolejne dwa mają trafić na R4 Stalowa.
Łącznie w tym roku do stołecznego MZA trafi 130 przegubowych elektrobusów z fabryki w Bolechowie. Solaris otrzyma za nie 399 590 100 PLN brutto. Jeden Nowy Urbino 18 electric w wersji warszawskiej i stołecznym pakietem gwarancyjnym to koszt 2 499 000 PLN netto. I takiej ceny już zapewne nikomu nie uda się uzyskać. Co ciekawe, Solaris chce dostarczyć wszystkie pojazdy wcześniej niż to wynika z umowy (czyli do 27 listopada 2020 r.), ale to jeszcze musi być szczegółowo omówione przez obie strony.
Warszawski standard
Każdy z 130 przegubowych bateryjnych Solarisów MZA Warszawa umożliwia podróż maksymalnie 133 pasażerom. 39 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 13 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2 z drzwi firmy Ventura. Co ciekawe drugie są odskokowo-przesuwne. Pozostałe otwierają się do środka. Do tego mamy pełną kabinę kierowcy.
130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA jest wyposażonych w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh (5 x 30 kWh – dwie paczki w wieży, 3 packi na dachu – jedn w wagonie, a dwa nad przednią osią) ), które są przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 200 – 250 km. Dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę.
Pojazd wyposażono w oś napędową ZF AV130-400 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. W zarządzeniu energią wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii. Hybrydowe ogrzewanie Na warszawskie baterie Solaris udzielił zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniej gwarancji. Energia elektryczna będzie w nich uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.
Autobus Urbino 18 Electric dla MZA jest wyposażony w jedno gniazdo do ładowania plug-in nad przednią osią oraz pantograf, który jest zamontowany na dachu pojazdu, ale nie na za ostatnimi drzwiami, jak w aktualnie eksploatowanym przegubowcu, ale nad przednią osią.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Coś dla pasażerów
Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń produkcji firmy Konvekta. Ogrzewanie w Warszawie ma być hybrydowe – czyli podstawowe – elektryczne i dodatkowe – spalinowe, które będzie włączane tylko w czasie najniższych temperatur, czyli w trakcie kilkunastu dni w trakcie roku. Dodatkowe udogodnienia to monitoring oraz gniazdka USB w przestrzeni pasażerskiej. Elektrobusy zostaną wyposażone też w automat biletowy.
System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach warszawskiej firmy Macro-System. Składa się on z pięciu zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. Święcą one na biało, co z resztą jest tożsame z aktualnymi wymogami stołecznego ZTM. Ponadto pasażer ma także do dyspozycji siedem wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 38″ (tzw. „e-korale). Pozostała piątka to monitory o przekątnej 23”, które zamontowano pod sufitem. Nie zabrakło oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków.
„