MZA w ścisłej czołówce
infobus
29.07.2009 20:01
MZA w ścisłej czołówce
Zawsze w połowie roku są ogłaszane wyniki różnych sondaży, rankingów polskich firm komunikacji miejskiej za rok poprzedni. W tym przypadku za rok 2008. Według danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, MZA jest największym miejskim przewoźnikiem autobusowym w Polsce obsługującym 157 linii dziennych i 17 nocnych. Również rejon obsługi mieszkańców jest największy w Polsce, bo poza Warszawą obejmuje obsługę 22 przyległych gmin. Np. drugi w statystyce obsługi gmin jest PKM Świerklaniec (18 gmin), ale ma tylko 22 linie autobusowe. Trzeci PKM Gliwice obsługuje 17 gmin i ma 47 linii.
MZA obsługuje 3 700 km linii. Drugi w kolejności MPK Kraków obsługuje 2090 km a trzeci MPK Wrocław 1200 km. Zaraz za Wrocławiem plasuje się MPK Łódź z 1112 km. Jednak trzeba pamiętać, że MPK Kraków czy Wrocław, Łódź, to dane zawierające linie tramwajowe i autobusowe.
Jak widać z powyższego różnice są dość znaczne.
Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że najszybciej (średnia prędkość eksploatacyjna)jeżdżą autobusy w MZK Zamość (28,7 km/h), a najwolniej w Gdańsku (9,0 km). MZA ze swoją prędkością (17,4 km) mieszczą się w połowie tabel, jak większość przewoźników w innych polskich miastach.
W skali roku, MZA przewozi blisko 416 milionów pasażerów (dziennie około 1 miliona 140 tysięcy). Te dane mówią, iż każdy, statystyczny mieszkaniec warszawskiej aglomeracji skorzystał 138 razy w roku z usług Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA). A drugi w tej tabeli KZK GOP Katowice przewiózł 263 miliony pasażerów. Inni przewoźnicy autobusowi nie przekroczyli liczby 100 milionów pasażerów.
MZA w 2008 roku po raz drugi zajęła pierwsze miejsce, jeśli chodzi o zakupy nowego taboru. W 2008 roku zakupiła 180 autobusów (150 Solarisów i 30 Jelczy). Na drugim miejscu uplasowało się MPK Wrocław (67 autobusów), a na trzecim MPK Łódź (62). Poza MPK Kraków (58 wozów), pozostali przewoźnicy kupowali średniorocznie od 5 do 20 autobusów.
Duże zakupy w MZA wpłynęły na kolejny wynik wysoko ponad innymi przewoźnikami, jeśli chodzi o tabor do 3 lat. MZA na 31 grudnia posiadała 354 autobusy do 3 lat. Druga w tabeli MPK Łódź mogła się pochwalić posiadaniem 162 autobusów w tym przedziale wiekowym. Trzeci, MPK Kraków posiadał 121 autobusów. Większość pozostałych przewoźników posiadała od 4 do 70 autobusów w tym przedziale wiekowym.
To pozwoliło obniżyć średni wiek taboru z 10 lat (2006) do 8,5 lat (2009).
Przyjęty przez Zarząd MZA program modernizacyjny ma jeszcze poprawić te statystyki. Do roku 2017 ma być wymienionych prawie 1000 autobusów, co pozwoli na obniżenie średniego wieku eksploatowanych autobusów do 6 –7 lat i znaleźć się tym samym w ścisłej europejskiej czołówce miejskich przewoźników.
Trend poszukiwania najlepszego transportu autobusowego zainicjowany przez obecny Zarząd MZA, będzie utrzymywany nadal. Dziś są plany, aby w coraz większym stopniu wchodziły nowoczesne wielkopojemne autobusy –czyste ekologicznie (hybrydowe, etanolowe, elektryczne). Jest to proces skomplikowany i kosztowny, ale realny tylko dzięki temu, iż potencjał finansowy, organizacyjny, ludzki (wysoko wykształcona kadra, wyszkoleni kierowcy), gwarantuje realizację nawet najtrudniejszych zadań.