Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Myto na niemieckich autostradach. Szansa dla autobusów?

infobus
11.04.2014 00:11
Niemiecki minister komunikacji Alexander Dobrindt (CSU) przedstawił kalendarz planowanych zmian w systemie opłat za korzystanie z autostrad. Myto dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy ma obowiązywać od 2016 roku. W wywiadzie dla czwartkowego wydania dziennika 'FrankfurterAllgemeine Zeitung’ (FAZ) Dobrindt zapowiedział, że od 1 października 2015 roku obowiązkiem opłat zostaną objęci kierowcy ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 t.Obecnie myto obowiązuje samochody od dwunastu ton. Wcześniej, bo od 1 lipca 2015, zwiększy się też liczba dróg objętych tą opłatą.Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie 1 stycznia 2016 roku opłat dla kierowców samochodów osobowych. Mają one dotyczyć tylko pojazdów zarejestrowanych za granicą.Ostatnim punktem strategicznego planu ministerstwa komunikacji jest objęcie od 1 lipca 2018 roku systemem opłat wszystkich dróg krajowych na terenie Niemiec o łącznej długości 40 tys. kilometrów.Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku. Myto obowiązuje obecnie na wszystkich autostradach oraz na części dróg krajowych o łącznej długości 1000 kilometrów. Dzięki planowanemu rozszerzeniu systemu opłat, do budżetu państwa ma wpłynąć – jak wynika z szacunków resortu komunikacji – dodatkowo dwa miliardy euro. W przyszłości rząd chce inwestować w rozbudowę infrastruktury rocznie 12 mld euro.Jednym z powodów rozszerzenia systemu opłat jest – jak twierdzi ministerstwo komunikacji – konieczność obniżenia stawek za przejazd autostradą.Obecnie kierowcy płacą średnio 17 eurocentów za kilometr. Z ekspertyzy wykonanej na zlecenie resortu wynika, że opłaty są za wysokie i będą musiały zostać obniżone, co oznaczałoby spadek wpływów do budżetu państwa. Rocznie do kasy państwowej wpływa z tytułu opłat za autostrady 4,5 mld euro. Rozszerzenie listy kierowców zobowiązanych do płacenia za przejazd ma zneutralizować skutki obniżenia opłat.Bawarska CSU, do której należy minister komunikacji Dobrindt, przeforsowała w negocjacjach koalicyjnych swój projekt wprowadzenia opłat dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy. W wywiadzie dla 'FAZ’ minister podkreślił, że jest to 'kwestia sprawiedliwości’.Dobrindt poinformował, że prowadzi rozmowy z Komisją Europejską oraz z przedstawicielami Austrii i Holandii, które zagroziły zaskarżeniem decyzji o opłatach. Berlin obawia się, że Bruksela może uznać myto obowiązujące tylko samochody zagraniczne za dyskryminację obcokrajowców.
Scania OmniExpress w barwach ADAC Postbus
Wprowadzenie myta dla aut na niemieckich autostradach to szansa na zwiększenie popularności całego transportu publicznego, a w szczególności autobusowych linii łączących polskie miasta z Niemcami. Szczególnie na atrakcyjności mogą zyskać szybkie i bezpośrednie połączenia do Berlina, Lipska, Drezna czy Rostoku. Kierowcy szybko przekalkują czy opłaca się im korzystać z indywidualnego transportu, czy też z ekspresowych połączeń autobusowych. Mamy nadzieję, że wybiorą autokary, a odnotowana ostatnia frekwencja na linii Berlin-Kraków przez PolskiBus.com jak najbardziej to potwierdza.