Muzeum w dawnej zajezdni trolejbusowej w Olsztynie
Miasto Olsztyn chce zrewitalizować dawną zajezdniętrolejbusową w śródmieściu. Położona obok Muzeum Nowoczesności – TartakuRaphaelsohnów zajezdnia ma stać się centrum wystawienniczym dla zabytkówtechniki i przemysłu.
Miasto Olsztyn chce zrewitalizować dawną zajezdniętrolejbusową w śródmieściu. Położona obok Muzeum Nowoczesności – TartakuRaphaelsohnów zajezdnia ma stać się centrum wystawienniczym dla zabytkówtechniki i przemysłu.
Jak podała PAP rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie MartaBartoszewicz właśnie wybrano wykonawcę dokumentacji projektowej. Wybranapracownia architektoniczna, z którą miasto podpisze umowę w przyszłym tygodniu,wykona projekty za 87 tys. zł.
Wykonawca będzie musiał także w ramach podpisanej z miastemumowy uzyskać pozwolenie na budowę a następnie wykonać projekt wykonawczy orazprowadzić do końca 2018 r. nadzór na inwestycją.
Samorząd ocenia, że modernizacja starej zajezdnitrolejbusowej będzie kosztować 2 mln zł.
„Zrewitalizujemy ten obiekt, gdypozyskamy środki zewnętrzne, liczymy na dotację unijną z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Warmia-Mazury 2014-20, gdzie wsparcie wyniesie 85 proc.” -powiedziała rzeczniczka.
Zajezdnia po zmodernizowaniu stanie się centrumwystawienniczym, gdzie zbiory wystawiać będzie mieszczące się nieopodal MuzeumNowoczesności – dawny Tartak Raphaelsohnów w Parku Centralnym.
Jak powiedziała PAP Joanna Mariuk z Muzeum Nowoczesności wzrewitalizowanej zajezdni znalazłyby się wielkogabarytowe eksponaty, które niemieszczą się w Muzeum. Chodzi np. o zabytkowy trak.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Poza tym chcemy teżeksponować tam zabytki, których nie możemy pokazywać w Muzeum Nowoczesności,ponieważ z uwagi na charakter zabytkowy nie jest ono przystosowane techniczniedo prezentacji ciężkich eksponatów. Chcemy tam również zorganizować warsztat, wktórym prowadzone byłyby bieżące naprawy zabytków technicznych iprzemysłowych”- dodała Mariuk.
Tartak stanowi jedyny zachowany relikt dawnej”dzielnicy przemysłowej” Olsztyna z czasów dynamicznego rozwojumiasta w drugiej połowie XIX i początku XX wieku. „MuzeumNowoczesności” prezentuje stałą wystawę m.in. eksponującą rozwój różnychśrodków transportu lądowych i wodnych, ale także pokazuje rozwój tartaków,cegielni, hut, elektrowni wodnych w regionie.
Zajezdnia trolejbusowa to jedyny element historyczny, jakipozostał po tym środku transportu zbiorowego w Olsztynie. Pierwszą liniętrolejbusową na trasie Dworzec Główny do Osiedla Mazurskiego uruchomiono wOlsztynie 1 września 1939 roku. Kursowało na niej pięć trolejbusów (miały po 28miejsc siedzących i 17 stojących). Częstotliwość jazdy wynosiła 15 minut. Wczasie wojny po ulicach Olsztyna kursowały również trolejbusy ciężarowe,dowożące węgiel do gazowni.
W grudniu 1946 r. wznowiono komunikację trolejbusową oboktramwajowej i autobusowej. W 1959 roku długość tras komunikacyjnych wynosiła wsumie 43 km, w tym: tramwajowych – sześć km, trolejbusowych – 10 km iautobusowych 27 km. Funkcjonowało osiem linii, tj. dwie tramwajowe, dwietrolejbusowe i cztery autobusowe. W 1965 r. zlikwidowano trakcję tramwajową a1971 roku po raz ostatni na ulice Olsztyna wyjechały trolejbusy.
Obecnie po 50 latach tramwaje dzięki unijnym dotacjomwróciły do Olsztyna. Pojazdy kursują na trzech trasach, ale samorząd chcerozbudować sieć w najbliższych latach. Powrotu trolejbusów samorządowcy nieprzewidują. (PAP)
„