Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Zduńska Wola z pierwszą umową na elektryczne autobusy. Z Solarisem

infobus
03.12.2021 17:00
Zgodnie z podpisaną 3 grudnia umową, pierwsze cztery elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric we flocie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli wyjadą na ulice łódzkiego miasta już w 2022 roku.

Do tego dojdzie infrastruktura do ich ładowania. Wartość kontraktu wynosi nieco ponad 10 mln zł brutto.

Pierwsze takie pojazdy

Zduńska Wola postawiła pierwszy krok na drodze ku elektromobilności. O tym, że warto podążać w tym kierunku, mieszkańcy Zduńskiej Woli będą mogli się przekonać za sprawą Urbino electric, które w 2022 roku będą jeździły na liniach obsługiwanych przez MPK.

-„Dzisiejsze podpisanie kontraktu na 4 nowoczesne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Cieszymy się, że Zduńska Wola ponownie zdecydowała się wybrać autobusy Solarisa i to z nimi rozpocząć elektryczną transformację swojej floty. Plany inwestycyjne MPK w Zduńskiej Woli są imponujące, tym bardziej, że wpisują się w europejskie trendy przekształcania transportu publicznego na bardziej przyjazny mieszkańcom i środowisku”, podkreślił Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego-Kraj w firmie Solaris.

28lbkjhd 1280x960 1
28lbkjhd 1280x960 2

Na zdjęciach (od lewej): Michał Płatek (Prezes Zarządu MPK w Zduńskiej Woli), Waldemar Wlazło (Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego-Kraj w Solaris Bus & Coach).

Zduńskowolski standard

Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej 280 kWh, które będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in umieszczoną na pierwszym prawym nadkolu autobusu. Dodatkowo przewoźnik zdecydował się zainwestować w infrastrukturę ładowania, w postaci dwóch ładowarek dualnych, z których każda umożliwia równoczesne ładowanie dwóch autobusów mocą 40 kW lub jednego autobusu mocą 80 kW. Płynną jazdę dwunastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.

W komfortowych wnętrzach pojazdów, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieści się 75 osób, z czego 29 na miejscach siedzących. Dodatkowo cztery siedzeń znajdujących się w każdym modelu zostaną specjalnie dostosowane do przewozu pasażerów z niepełnosprawnościami. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład podświetlane ładowarki USB. Pasażerowie rozpoczną swoją podróż, wchodząc na pokład przez drzwi w układzie 2-2-2.

W trosce o zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych, zamówione Solarisy zostaną doposażone w system kontroli trzeźwości dla kierowców. Autobusy będą posiadać również kabinę kierowcy typu zamkniętego z szybami w wersji wysokiej oraz system nagrywania rozmów kierowcy z pasażerami. Komfortową podróż zapewni system informacji pasażerskiej oraz kamery, monitorujące przestrzeń pasażerską, drogę przed pojazdem, a także urządzenia obserwujące ulicę podczas cofania.

Autobusy Solarisa po raz pierwszy pojawiły się we flocie MPK w Zduńskiej Woli w 1999 roku. Od tego czasu zarówno flota przewoźnika, jak i oferta producenta przechodzą znaczącą transformację. Pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii są z roku na rok coraz bardziej istotną częścią produkcji w podpoznańskim Bolechowie. Urbino 12 electric to jeden z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się pojazdów z bezemisyjnej oferty Solarisa. Przewoźnicy często rozpoczynają swoją przygodę z elektromobilnością właśnie od zakupu tego modelu. 12-metrowy elektrobus jest pierwszym w historii pojazdem bateryjnym, który zdobył tytuł Autobusu Roku „Bus of the Year 2017”.