MPK Wrocław z ofertami na paliwo. Najtańsza od 7,06 zł za litr
W powtórzonym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu przetargu na dostawę oleju napędowego wpłynęły trzy oferty.
Przypomnijmy, że pierwszy przetarg - oparty o ceną paliwa ustalaną na postawia notowań giełdowych - zakończył się unieważnieniem, bowiem wrocławski przewoźnik nie uzyskał ofert. O wymaganiach Orlenu w waloryzację ceny w oparciu o SPOT pisaliśmy również w InfoBusie wcześniej. W skrócie można powiedzieć, że przewoźnik spróbował zamówić paliwo na starych warunkach - nie udało się i teraz musi dopasać się do rynkowych realiów.
Trzy oferty
12 października chęć realizacji zamówienia wykazały następujące spółki:
- Lotos z ofertą opiewająca na 92 mln zł brutto (zamówienie podstawowe),
- Unimot (92,1 mln zł brutto)
- Orlen (91,9 mln zł brutto).
Na sfinansowanie tego zamówienia miejski przewoźnik zamierzał przeznaczyć 98,5 mln zł brutto (w zakresie podstawowym), co oznacza, że wszystkie oferty złożone w postępowaniu nie przekraczają tej kwoty. Spółka rozpoczęła już analizę ofert, która wyłoni zwycięzcę przetargu.
-„Cieszy nas fakt, że oferty, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym, są korzystne. Nasz zakładany budżet to 98,5 mln zł brutto za zamówienie podstawowe. Bardzo dziękuję osobom zaangażowanym w przetarg za pracę, która zaowocowała aż 3 ofertami, w tym niezależnego Unimotu. Jak widać po cenach, walka była zacięta. Dzięki temu udało nam się uzyskać ceny niższe niż w ubiegłotygodniowym przetargu dla MPK Kraków. Obecnie trwa analiza formalna złożonych ofert. Do jej zakończenia nie będziemy udzielać żadnych komentarzy – komentował ten fakt Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obawy MPK
Medialna otoczka wokół zamówienia MPK Wrocław była podyktowana tym, że spółka Lotos, która od listopada 2020 roku dostarcza paliwo dla MPK Wrocław, pod koniec czerwca br. wypowiedziała umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia do 30 listopada tego roku. W rezultacie MPK Wrocław zostało postawione przed koniecznością wyboru nowego dostawcy paliwa. Za pierwszym razem MPK nie otrzymało ofert, mimo, że potencjalni dostawcy byli zainteresowani tym przetargiem. Głos w tej sprawie zabrał PKN Orlen, który wnioskował o zmianę formuły cenowej opartej na notowaniach giełdowych na formułę SPOT (hurtowa cena PKN ORLEN), którą stosuje we wszystkich swoich kontraktach. MPK Wrocław nie wyraził na to zgody. Zamawiający wymagał złożenia oferty z ceną sprzedaży opartą o zagraniczne notowania giełdowe Platt’s. Więcej o tym w InfoBusie TUTAJ.
Obecnie mamy drugie podejście, w którym MPK Wrocław szuka dostawcy oleju napędowego na okres 12 miesięcy (plus opcja - z możliwością przedłużenia kontraktu o kolejne 12 miesięcy). W ramach podstawowego zamówienia dolnośląski przewoźnik potrzebuje:
- 12.328 m3 „normalnego” oleju napędowego,
- 616 m3 oleju napędowego do eksploatacji w niskich temperaturach.
Przy najtańszej ofercie Orlenu, aktualna średnia cena litra paliwa dla MPK Wrocław - przy zamówieniu podstawowym - to ok. 7,06 zł.
W kolejnych artykułach będziemy sprawdzać, jak kształtuje się cena paliwa dla miejskiej komunikacji. Aktualnie swój przetarg na zakup oleju napędowego ogłosił MZK Bydgoszcz, który potrzebuje 17 000 000 l oleju napędowego standardowego, w tym 1 000 000 l oleju napędowego „o polepszonych właściwościach temperaturowych”. Szacunkowy budżet na ten cel to 128 600 000.00 PLN netto, czyli średnio ok. 7,56 zł za litr.