MPK Wrocław ponownie wybiera autobusy elektryczne od Mercedesa
8 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu rozstrzygnęło przetarg na kolejne dwa elektryczne autobusy.
Przypomnijmy, że trzy miesiące temu MPK Wrocław podpisało umowę z EvoBus Polska na dostawę 11 zeroemisyjnych Mercedesów eCitaro. Następnie ogłoszone kontrakt na dwa kolejne elektrobusy. Dzisiaj już wiemy, że do stolicy Dolnego Śląska przyjadą następne elektryczne „gwiazdy”. Tym samym flota e-busów MPK Wrocław będzie liczyła łącznie 13 elektrycznych.
Drugi przetarg
Najnowsze, dodatkowe zamówienie na dwa elektrobusy było możliwe dzięki oszczędnościom z pierwszego postepowania. Zwycięzca w pierwszym przetargu - spółka EvoBus Polska - zaoferowała na tyle atrakcyjną cenę, że wrocławski przewoźnik mógł dokupić jeszcze dwa autobusy. Dostarczy je również EvoBus Polska. Oznacza to, że po ulicach miasta jeździć będzie łącznie 13 nowoczesnych przegubowych Mercedesów e-Citaro G. Kiedy? Pierwsze „elektryki” przyjadą do Wrocławia w połowie przyszłego roku.
-„Pierwszy „duży” kontrakt opiewał na kwotę niespełna 45 mln zł. Kolejne dwa wozy wraz z ładowarkami to wydatek 7,7 mln zł. W ramach pozyskanego dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz korzystnie zawartych wcześniejszych umów, łącznie kupimy o dwa autobusy więcej niż przewidywaliśmy” – powiedział prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
W przeprowadzonym postępowaniu ofertę złożyła tylko firma EvoBus Polska, która zaproponował dwa autobusy za kwotę 7.701.793,12 PLN brutto / 6.261.620 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Mercedes-Benz eCitaro G 3.131.310 PLN netto za Mercedes-Benz eCitaro G.
Z kolei budżet zamawiającego wyniósł 8.397.429,47 zł brutto, co oznacza kolejne oszczędności. Brawo Wrocław!
bez obaw
Mercedesy-Benz e-Citaro adresowane są do obsługi między innymi linii K. Przemierzać będą miasto z południa na północ przejeżdżając przez centrum miasta. Przegubowy eCitaro G może przewozić do 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Jest oczywiście w 100 proc. niskopodłogowy, co daje komfort podróży pasażerom o szczególnych potrzebach, w tym osobom z niepełnosprawnościami, seniorom czy rodzicom z dziećmi w wózkach.
Jak informuje MPK - nie ma obawy, czy „elektryki” poradzą sobie we wrocławskich warunkach. Są w stanie znieść dużo więcej. eCitaro zostały poddane wymagającym testom m.in. jeżdżąc na kole podbiegunowym, gdzie na nawierzchni o niskiej przyczepności sprawdzane były systemy regulacji dynamiki jazdy, stabilizacji toru jazdy i rekuperacji (odzyskiwania) energii. Sprawdził się również w skrajnie odmiennych warunkach – w temperaturze ponad 30 stopni Celsjusza pokonywał stromizny w górach Sierra Nevada.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kierowcy MPK Wrocław i pasażerowie poznają eCitaro szybciej niż nastąpią dostawy. Przewoźnik właśnie testuje demonstracyjny model eCitaro w wersji solo (bez przegubu). Będzie można go spotkać na trasie do początku lipca. Największe szanse na przejażdżkę zeroemisyjnym Mercedesem będą mieć osoby podróżujące liniami:
- Dni robocze: 101,122,126,129,142,143,319
- Weekendy: 102,103,107,109,124,134,K,C
wrocławskie elktryki
Najnowsze wrocławskie MEGA elektryki powinny mieć długość od 18 do 18,75 m, a wysokość max. 3,5 m. Autobusy powinny być całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych. Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w polskiej strefie klimatycznej. MPK chce, by magazyny energii można było ładować wtykowo (ładowanie wolne) i przy pomocy pantografu (ładowanie szybkie i wolne).
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. MPK wymaga, aby autobusy posiadały w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna.
Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej. Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. MPK chce, aby wewnątrz każdego elektryka znalazły się 4 rodzaje wyświetlaczy: wyświetlacz trasowy – minimum 22 cale, wyświetlacz trasowy i reklamowo-informacyjny – minimum 37 cali, wyświetlacz trasowy – minimum 37 cali oraz wyświetlacz reklamowo-informacyjny – minimum 19 cali.