Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Wrocław o krok od przetargu na 60 autobusów

infobus
18.10.2016 10:16

Wrocławskie MPK jest na ostatniej prostej do ogłoszenia dużegoprzetargu. Miejski przewoźnik chce wydzierżawić kolejnych 60 nowych,niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów. Właśnie komplementowana jestdokumentacja przetargowa. Start za parę dni.

? Obliczyliśmy, że dzierżawa opłaca się bardziej finansowoniż utrzymywanie i naprawianie wysłużonych pojazdów. Zyskują przede wszystkimpasażerowie ? mówił w sierpniu Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

40 z nich to mają być autobusy przegubowe, 20 to autobusykrótkie. Przetarg z opcją rozszerzenia zamówienia będzie ogłoszony jeszcze wtym roku, nowe tramwaje na ulicach mają pojawić się pod koniec 2017 roku.Wszystkie wyposażone mają mieć klimatyzację i być niskopodłogowe orazdostosowane do systemów, w które teraz są wyposażone autobusy MPK Wrocław.

Miejski przewoźnik nie ukrywa, że najpewniej w 2017 rokuskorzysta z prawa opcji i dokupi więcej autobusów. A co z przyszłymiinwestycjami w tramwaje? – Tramwaje są o wiele droższe, ale stoimy w kolejce pośrodki unijne. Jesteśmy w trakcie aplikowania. Nie chcemy zdradzać za wieluszczegółów, więcej informacji przekażemy w pierwszym kwartale przyszłego roku ?wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK.

Jak to było kiedyś?

Na zakupy nowej floty dla komunikacji miejskiej Wrocławwydał w ciągu pięciu lat ponad 330 milionów złotych. Jednak na początku 2010roku wrocławska komunikacja miejska w dość kiepskim stanie. W zajezdniach ciąglepełno było wiekowych ikarusów i jelczy, a w rezerwie na linie tramwajowe stałynawet kultowe Konstale 102 Na. Wówczas też pojawiły się pierwsze Skody 16T oraznajnowsze tramwaje Protram 205 WrAs. Na trasach autobusowych coraz więcej było nowychpojazdów (m.in. Mercedes-Benz Citaro).

Prawdziwy autobusowy boom zakupowy rozpoczął się w 2014roku. W sierpniu do Wrocławia dotarły pierwsze z 57 dzierżawionych autobusów Solaris.W standardzie mają klimatyzację i są niskopodłogowe. Potem w stolicy DolnegoŚląska pojawił się podwykonawca MPK ? firma Michalczewski Sp. z o.o., która -aby obsługiwać wrocławskie linie – zakupiła 69 nowych w pełni wyposażonychautobusów MAN oraz Solaris. Taki zastrzyk nowych pojazdów znacznie poprawił komfortpodróży. Wymiana najbardziej wysłużonych autobusów to również oddech dlajakości powietrza w mieście, ponieważ wszystkie nowe pojazdy spełniająnajbardziej wyśrubowane normy emisji spalin.

W tej chwili we flocie MPK Wrocław jest około stu pojazdów,których wiek zbliża się do 20 lat (volvo) i czekają na wymianę. Reszta, czyliponad 200, ma mniej niż 10 lat.