MPK Włocławek z kompletem elektrycznych MAN-ów

infobus
13.06.2023 08:04

Na początku czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku odebrało od firmy MAN ostatnią partię z zakupionych autobusów elektrycznych.

Trzy nowe pojazdy dołączyły do ośmiu już eksploatowanych elektrobusów. Tym samym firma MAN zamknęła kontrakt na dostawę łącznie 11 elektryków dla MPK Włocławek.

Elektrobusy w komplecie

Przypomnijmy, że pierwsze egzemplarze MAN Lion’s City 12E dotarły do floty MPK Włocławek w IV kwartale 2022 roku. Kolejne cztery sztuki przewoźnik odebrał w marcu tego roku, zaś ostatnie trzy – zostały przekazane przez firmę MAN na początku czerwca. Odebrane najnowsze nabytki zostały już opatrzone w numery taborowe i wkrótce wyjadą na linie. Wszystkie autobusy elektryczne MAN są wyposażone w asystenta skrętu, który monitoruje jezdnię przed pojazdem oraz martwe pola obok pojazdu.

fot. MPK Włocławek

„Asystent składa się z trzech komponentów: wyświetlacza na tablicy rozdzielczej, który wskazuje zagrożenie kolizji, boczny wyświetlacz LED po lewej stronie kierowcy wskazujący grożącą kolizję oraz boczny wyświetlacz LED po prawej stronie na miejscu pracy kierowcy wskazujący grożącą kolizję. Co ważne, przednia kamera wykrywa i wskazuje kierowcy znaki drogowe i oznaczenia pasa ruchu za pomocą wyświetlacza asystenta skręcania. Co więcej, każda kamera boczna rejestruje kontury w czasie ruchów osób, rowerzystów i motocyklistów o wielkości 1,1 m w martwym polu. Dwa wyświetlacze boczne LED wskazują wykryte przez kamery boczne ostrzeżenia przed kolizjami i ostrzeżenia przed strefami niebezpiecznymi” – przekazało MPK.

Elektryczna flota MPK

Przypomnijmy, że obecnie w taborze MPK Włocławek operuje pięć elektrycznych autobusów marki Solaris – Urbino 12 electric z 2019 roku. Razem z zakupionymi 11 autobusami MAN Lion’s City 12E, elektryczna flota przewoźnika wynosi 16 pojazdów. Koszt zakupu  nowych MAN-ów wyniósł około 34 mln zł, natomiast przewoźnik pozyskał na ten cel dofinansowanie w wysokości 24,5 mln zł z I edycji programu "Zielony Transport Publiczny", prowadzonego przez Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dodajmy, że MAN udzielił aż 8 lat gwarancji na baterie, co jest rzadko spotykane na polskim rynku. Pojazdy posiadają m.in. klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system informacji pasażerskiej z tablicami LED oraz LCD, monitoring, trzy kasowniki, ogrzewanie za pomocą pieca spalinowego wraz z podgrzewaczem elektrycznym, nagłośnienie, system zliczania pasażerów i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Nominalna pojemność baterii trakcyjnych w autobusach jest nie mniejsza niż 390 kW (+/-8%), a użytkowa wynosi minimalnie 330 kW. Zgodnie z zamówieniem, baterie mają gwarantować przebieg minimum 230 km.

„Zielony” przetarg MPK obejmował również zadanie obejmujące dostawę - w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy - sześciu ładowarek dwufunkcyjnych-dwustanowiskowych (dostawa również w trzech transzach). Za zadanie to odpowiedzialna jest Ekoenergetyka.