Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Tarnów żegna Jelcza i zaczyna nowy etap [FILM]

infobus
03.10.2018 10:00

Paradą w stylu lat 70, pod egidą tarnowskiego zespołu LeliwaJazz Band, tarnowianie oraz pracownicy MPK pożegnali słynnego Jelcza 120 M.Uczestnicy imprezy, przebrani w stroje z epoki, machali białymi chusteczkami zaodjeżdżającym weteranem, a wszystko to działo się w ramach Babiego Lata dnia 30września br. na Tarnowskich Błoniach.

-„Kończy się era wysokopodłogowych Jelczy w naszym mieście -powiedział Jerzy Wiatr, prezes zarządu MPK Tarnów. – W październiku br. zostaną wycofane trzy użytkowanejeszcze niskopodłogowe Jelcze M101 z rocznika 2004, co definitywnie zakończyerę Jelcza w Tarnowie. W ciągu trzech lat wymieniliśmy prawie połowę taboru.Ten wynosi obecnie 95 sztuk, z czego 74 są w ruchu, a my kupiliśmy 45 zupełnienowych jednostek. To bardzo dobry wynik. Wcześniej też modernizowaliśmy zasoby,co w rezultacie daje nam jeden z najmłodszych taborów w Polsce” – podkreśliłprezes MPK.

Nowa era

Przedsiębiorstwo po wymianie wysłużonych autobusów na nowe zaczyna także stosowaćciekawe nowinki technologiczne. Ma m.in. najlepiej powiązany system rozkładujazdy z aplikacją google maps, która pokazuje rzeczywisty czas dojazdu nanajbliższy przystanek oraz drogę do niego.

W listopadzie w autobusach tarnowskiego MPK przejeżdżającychkoło dworca kolejowego będą wyświetlane rozkłady jazdy pociągów. Na początekstatyczne, ale szybko mają zostać także wprowadzone dynamiczne.

Natomiast w przyszłym roku dzięki ITS opóźnione autobusybędą miały pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowania ze światłami. Jakprzekonuje prezes tarnowskiego MPK Jerzy Wiatr, taki sam system zamontowanyniedawno w Bielsku Białej spowodował zmniejszenie opóźnień o 20 procent.

45 nowych autobusów

W połowie października do Tarnowa ma dojechać 5 nowychSolarisów Urbino 8,9LE, zakupionych w ramach projektu unijnego, dzięki któremumiasto otrzymało prawie 33 miliony złotych brutto. W ramach tego samego programuMPK nabyło 21 autobusów klasy MAXI napędzanych CNG marki Scania oraz dziewięćautobusów klasy MAXI marki MAN. Te zakupy plus pięć Solariów nabytych w 2015roku daje sumę 45 nowych autobusów.

-„Mamy teraz jedną z najlepszych komunikacji w Polsce – zauważaJerzy Wiatr. – Sto procent taboru niskopodłogowego i klimatyzowanego. W Polscewśród dużych miast tylko Tarnów i Kraków mogą pochwalić się tak dużą skaląwymiany taboru. Jesteśmy jedynym dużym miastem w Polsce, liczącym ponad stotysięcy mieszkańców, gdzie cały tabor miejski jest wyposażony w klimatyzację.Nie ma tak nawet w Krakowie. W całym naszym taborze jest też zamontowany monitoringwizyjny. Jeszcze dziesięć lat temu mogliśmy się wstydzić stanu taboru wporównaniu do innych miast, dziś nie ma podstaw do takiego wstydu.”

Poniżej film, który pokazuje jak bardzo zmieniła się tarnowskakomunikacja:

{ https://www.youtube.com/watch?v=iBv3Xe9xp8k}

Żegnany Jelcza

Pożegnany przez MPK Tarnów autobus to wysłużony Jelcz 120M,czyli zmodyfikowany wersja PR110, który w Polsce był użytkowany przez 30 lat – od końca lat 70. Historia tych autobusów wPolsce sięga epoki Edwarda Gierka. W roku 1972, gdy Prezydium Rady MinistrówPRL podjęło decyzję o zakupie licencji na francuski autobus Berliet PR100.Zakup tej licencji był skokiem technologicznym dla polskiej komunikacjimiejskiej. Autobusy miały pneumatyczne sterowanie zawieszeniem, drzwiami ihamulcami, a także wodne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej. Berliety i JelczePR110 zastąpiły poprzednią generację pojazdów z lat 50 i 60, czyli tzw.”ogórki” z Sanoka i Jelcza.

Jelcz PR110 powstał w roku 1975 jako polska modyfikacjafrancuskiego Berlieta. Ten wysokopodłogowy autobus miał 12 metrów długości,troje drzwi. Manualna skrzynia biegów i mielecki silnik produkowany był na licencji brytyjskiego Leyland. W latach1976–1992 wyprodukowano około 12 000 pojazdów. Były używane przez prawiewszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Teraz są już zupełnąrzadkością, jednak ich następca Jelcz 120MM jest wciąż używany w wieluprzedsiębiorstwach komunikacyjnych w Polsce.

Dla miłośników komunikacji kilka danych technicznych Jelcza PR110:

Silnik: WSK Mielec SW 680/78/1

Pojemność silnika: 11.100 litra3

Moc silnika: 185 KM

Miejsca siedzące: 36

Miejsc ogółem: 110

Długość: 12 m

Szerokość: 2.5 m

Wysokość: 3.04 m