MPK Tarnów z PGNiG. W tle zakup 21 autobusów CNG
Tarnów chce zwiększyć swoją gazową flotę o 21 nowych pojazdów zasilanych CNG, dlatego 8 marca 2017 r. MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie i Polskie Górnictwo Naftowe iGazownictwo podpisały nową, bezterminową umowę na dostawę sprężonego gazuziemnego dla MPK, która gwarantuje przewoźnikowi atrakcyjniejsze ceny.
– „Eksploatacja gazowych autobusów się opłaca i ogranicza w znacznym stopniu emisjęszkodliwych substancji do atmosfery ? podkreśla Jerzy Wiatr, prezes Zarządu MPKSp. z o. o. w Tarnowie, sygnatariusz umowy.
Podpisanie umowy oznacza, że tarnowskie MPK uzyska znaczneoszczędności w stosunku do lat poprzednich, gdy w związku ze stratami,powodowanymi cenami gazu CNG, było zmuszone do stopniowej redukcji liczbyzasilanych gazem pojazdów, choć są one dużo bardziej przyjazne dla środowiska izdrowia mieszkańców niż autobusy starej generacji, zasilane olejem napędowym.
Gazowe autobusy
Dzięki nowej umowie flota miejskich autobusów na gaz możesię w ciągu dwóch najbliższych lat znacznie powiększyć.
– Zamierzamy konsekwentnie rozbudowywać flotę autobusówzasilanych gazem CNG ? podkreśla prezes Jerzy Wiatr.
Jak już informowaliśmy, dwa tygodnie temu MPK złożyłowniosek o unijne dofinansowanie zakupu 40 nowoczesnych, ekologicznychautobusów. 21 z nich będzie miało zasilanie gazem CNG. Warto podkreślić, żedzięki temu wniosek MPK będzie znacznie wyżej punktowany ze względu nazastosowanie alternatywnego napędu autobusów, co zwiększa szanse miejskiejspółki na otrzymanie dofinansowania.
Henryk Mucha, Prezes Zarządu PGNiG Obrót Detaliczny, którypodpisał umowę z MPK w imieniu PGNiG OD, podkreśla, że napędzane gazem autobusywpłyną na jakość powietrza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
? PGNiG to firma z największym doświadczeniem w sprzedażygazu CNG w Polsce. Cieszy nas, że w komunikacji miejskiej w Tarnowie wzrośnieudział ekologicznego paliwa jakim jest CNG. To dobry biznes nie tylko dla obustron, ale także wartość dodana w postaci poprawy jakości powietrza w mieście.Autobusy CNG są ciche i emitują bardzo mało substancji szkodliwych. Z punktuwidzenia ekologii, najważniejsze jest to, że nie emitują wcale tzw. cząstekstałych, które są najpoważniejszą przyczyną zanieczyszczenia powietrza wPolsce.
Gazowa infrastruktura
PGNiG jest właścicielem stacji CNG, usytuowanej na tereniezajezdni MPK przy ulicy Lwowskiej. Ze stacji, oprócz MPK korzysta MiejskiePrzedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej oraz kilka firm prywatnych. Nowastrategia cenowa PGNiG przełoży sięnajpewniej na większe zainteresowanie nowych podmiotów, co również przyczyni siędo poprawy stanu powietrza w Tarnowie.
W pierwszym etapie realizacji umowy (do końca 2018 r.)roczny wolumen dostaw sprężonego gazu ziemnego (CNG) może wzrosnąć z 0,23 mlnm3 gazu do 0,6 mln m3. W drugim etapie (do 2020 r.) przewiduje się wzrost wolumenudostaw do blisko 1 mln m3 rocznie.
Aktualnie PGNiG Obrót Detaliczny prowadzi rozmowy z innymiprzedsiębiorstwami sektora komunikacji miejskiej i firmami komunalnymi, m.in. wTychach, Rzeszowie, Gdyni i Radomiu. Obecnie na terenie kraju jest już ponad 20stacji z gazem CNG, kolejne mają powstać w najbliższej perspektywie.
„