MPK Tarnów z kolejnym grantem z UE. Nie tylko na autobusy!
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie otrzyma wsparcie unijne na realizację kolejnego projektu transportowego. Przedsięwzięcie obejmie dostawę pięciu autobusów klasy MIDI na CNG oraz doposażenie tych już użytkowanych przez spółkę w kilka nowinek.
Wniosek tarnowskiego MPK o dofinansowanie projektu pn. „Zakup niskoemisyjnych autobusów CNG wraz z dostosowaniem zaplecza technicznego, integracja różnych środków transportu i poprawa jakości obsługi podróżnych, budowa i modernizacja telematycznych systemów zarządzania ruchem w celu usprawnienia poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej” został oceniony pozytywnie. Przewoźnik otrzyma wsparcie finansowane w pełnym zakresie, w jakim o nie wnioskował. Będzie to kwota w wysokości 6,95 mln PLN na jego realizację.
W ramach projektu spółka kupi pięć nowoczesnych, ekologicznych, wyposażonych w wydajną klimatyzację autobusów miejskich klasy MIDI o długości 10 – 11 m. Pojazdy będą zasilane najbardziej ekologicznym paliwem zdaniem MPK, czyli sprężonych gazem ziemnym. Po zrealizowaniu dostawy autobusów, których MPK spodziewa się na wiosnę 2020 udział gazowych autobusów w taborze przewoźnika wyniesie ponad 1/3. A to bardzo przyzwoity wynik. Nowe gazowce zastąpią wyeksploatowane autobusy hybrydowe typu Mercedes Cito. Oprócz zakupu „dziesiątek” na gaz wniosek przewiduje również szereg działań w zakresie modernizacji i zakupów systemów informatycznych, które w sposób zasadniczy wpłyną na jakość komunikacji publicznej w Tarnowie i usprawnią działanie przedsiębiorstwa.
Nowa elektronika
We wszystkich używanych przez MPK pojazdach wymienione zostaną autokomputery. Ta zmiana pozwoli stworzyć platformę informatyczną, która umożliwi zastosowanie pozostałych przewidzianych projektem systemów, a także umożliwi dalszy rozwój informatyczny tarnowskich autobusów w przyszłości. Nowe autokomputery poprawią także już bardzo wysoką precyzję dynamicznej informacji pasażerskiej przekazywanej w tej chwili do Centrum Nadzoru Ruchu MPK, wyświetlaczy przystankowych oraz Google Maps.
Ponadto tarnowska spółka doposaży 100% wszystkich autobusów w kamery cofania, aby manewrowanie autobusami było jeszcze bardziej bezpieczne. Dzisiaj takie urządzenia ma ponad 2/3 taboru miejskiego przewoźnika..
Autobusy dostaną także zupełnie nowy system zliczania pasażerów z najwyższą dostępną aktualnie na świecie precyzją zliczania, który na bieżąco będzie przekazywał do Zarządu Dróg i Komunikacji wiarygodne dane o potokach pasażerskich. A to w konsekwencji pozwoli na bardzo dokładną optymalizację siatki połączeń.
To jednak nie koniec. MPK zbuduje jako pierwszy w Polsce system usprawniający ruch komunikacji miejskiej oraz ruch drogowy w mieście, którego zadaniem będzie zbieranie danych o wszelkich utrudnieniach i uszkodzeniach na drogach obsługiwanych przez MPK. Dane będą przekazywane w czasie rzeczywistym do Miejskiego Centrum Zarządzania Ruchem oraz ZDiK i znakomicie uzupełnią działanie budowanego w tej chwili przez miasto zaawansowanego systemu ITS. MPK zamieni używaną do dzisiaj do kontaktu z pojazdami analogową łączność radiową na najnowocześniej kodowaną, cyfrową radiostację DMR – podobną do używanych przez służby państwowe.
Dzięki nowym autokomputerom poszerzone zostanie działanie systemu informacje pasażerskiej o pierwszą w Polsce platformę integracji MPK-ROWER MIEJSKI. Pasażerowie podróżujący tarnowskimi autobusami zbliżając się do stacji Tarnowskiego Roweru Miejskiego otrzymają informację o ilości dostępnych tam jednośladów. Ta zmiana wpłynie na poprawę intermodalności tarnowskiego systemu transportu publicznego.
Poprawie ulegnie także wygodę korzystania z autobusów MPK poprzez poszerzenie informacji pasażerskiej o dynamiczną informację o przesiadkach możliwych na danym przystanku. Pasażer będzie poinformowany jakie linie odjeżdżają z każdego przystanku i dowie się o realnych godzinach ich przyjazdu na interesujący go przystanek.
Montowane autokomputery umożliwią też instalację kasowników dostosowanych do obsługi kart płatniczych. Plany zakładają bowiem uruchomienie płatności kartą płatniczą w systemie check-in/chceck-out, czyli opłat za przejechane przystanki, tak jak ma to miejsce w tej chwili w przypadku tarnowskiej karty miejskiej.
Miejska spółka zakupimy także 16 defibrylatorów AED, które wraz tymi, w które wyposażone będą kupowane autobusy oraz tymi, które są już wyposażeniu pozwolą na objęcie 25% pojazdów MPK w te ratujące życie urządzenia. Docelowo w ciągu kilu lat przewoźnik wyposażyć 100% taboru w defibrylatory AED, co znacząco poprawi bezpieczeństwo w Tarnowie i bardzo często zapewni znacznie szybszy dostęp do defibrylatora niż karetka pogotowania.
MPK dokona także przebudowy sekcji warsztatu odpowiadającej za naprawy bieżące w celu jego jeszcze lepszego dostosowania na do obsługi autobusów gazowych.
Wartość całego projektu to ponad 10 mln PLN brutto, wartość netto 8.18 mln PLN. Dofinansowanie unijne stanowi 85% kosztów kwalifikowanych, a to kwota 6.95 mln PLN. Tarnowski przewoźnik zamierza zrealizować wszystkie zadania objęte wnioskiem w okresie między wiosną, a latem 2020 r.
„