Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Tarnów szykuje się do zakupu elektrobusów. Najpierw dialog techniczny

infobus
02.08.2018 12:30

W związku z planami pozyskania w ciągu 10 najbliższych lat 30sztuk elektrobusów, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie ogłosiło dialog techniczny. Przewoźnik chce siędowiedzieć jak najwięcej o elektrobusach bateryjnych oraz z paliwowymi ogniwamiwodorowymi.

Procedura dialogu technicznego pozwala na dokładną prezentacjęofert producentów w aspekcie technicznym, eksploatacyjnym i finansowym orazpozwala na najsolidniejsze przygotowanie się do przyszłych zamówień. MPK nazgłoszenia do postępowania czeka do 20 sierpnia. Sam dialog spółka planujeprowadzić od 3 do 28 września. Przewoźnik jednak zaznaczył, że możliwe jestprzedłużenie postępowania. Co więcej zakres dialogu jest bardzo zbieżny z jegoobecną opinią o elektrobusach. Szerzej pisaliśmy o tym tutaj.

Spółka z Tarnowa od dłuższego czasu analizuje wszystkie dostępnena rynku warianty alternatywnych napędów. Na bazie tych studiów określono, że wdziedzinie elektromobilności najbardziej obiecujące i spełniające jej potrzebysą dwa warianty: elektrobus bateryjny wyposażony w dużą, ładowaną w nocybaterię o pojemności co najmniej 400 kWh lub elektrobus wyposażony w paliwoweogniwa wodorowe.

Wariant drugi, który dotyczy autobusów wodorowych jest uzależnionyod dostępności wodoru o czystości 99,999% w racjonalnej cenie zakupu. Zarząd MPKprowadzi w tej sprawie rozmowy, z których wynika, że można liczyć nazapewnienie stałych dostaw czystego wodoru już w przyszłym roku. Takiscenariusz otwiera możliwości zakupu 5-10 elektrobusów wodorowych już w 2020roku.

Dzięki dialogowi technicznemu spółka pragnie poznać najnowszeosiągnięcia techniczne w zakresie budowy wodorowych ogniw paliwowych, azwłaszcza potwierdzić doniesienia medialne mówiące o 30-40% poprawie ichwydajności, zmniejszeniu masy oraz redukcji ilości platyny jako katalizatora o 90%.Rezultatem jest oczekiwany i zapowiadany przez producentów spadek ceny finalnejpojazdu do akceptowalnych poziomów.

Inny rozpatrywany wariant to elektrobus z bateriami o dużych pojemnościachtj. 400 kWh lub więcej. MPK interesują zarówno baterie litowo-jonowe o dużejtrwałości lub baterie magnezowo-jonowe (ze stałym elektrolitem) – wszystkiezapewniające duży zasięg dzienny i trwałość ponad 10 lat. Z informacjimedialnych wynika, że pojazdy bateryjne z tego typu zasobnikami energii mająbyć dostępne w sprzedaży już w roku 2019 lub 2020.

Zapowiadane przez polski rząd wielomiliardowe środki na wsparciezakupów zeroemisyjnych autobusów stwarzają wielką szansę dla tarnowskiego MPK orazinnych firm komunikacyjnych zainteresowanych ekologiczną komunikacją miejską. Przewoźnikliczy, że skorzysta z zapowiadanego wsparcia finansowego, a prowadzony dialog zproducentami pozwoli mu na podjęcie najbardziej racjonalnej decyzji dla Tarnowana kolejnych wiele lat.