Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Tarnów szybko wybiera

infobus
25.09.2015 09:00

22 września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wTarnowie otworzyło dwie oferty, które złożono w przetargu na dostawę pięciuautobusów klasy maxi zasilanych olejem napędowym. Tańszą propozycję przedstawiłLider Trading, producent pojazdów Solbus.

Warszawska spółka dostawę pięciu sztuk modelu Sm12 wyceniłana ok. 5,3 mln zł brutto. Droższą ofertę przedstawił Solaris, który pięćautobusów typu Urbino 12 chce sprzedać tarnowskiemu przewoźnikowi za ok. 5,5mln zł brutto. Propozycja ta nieznacznie przekracza kosztorys zamawiającego,który na sfinansowanie zamówienia przewidział nieco ponad 5,35 mln zł brutto.

Najkorzystniejsza oferta miała zostać wybrana w oparciu ocztery kryteria. 70% punktów przyznano cenie, 22% wagi miały parametry techniczne,5% uzyskiwał każdy oferent za zadeklarowanie dostawy do 30 listopada, zaś do 3%można było wywalczyć w ocenie charakterystyki ekologicznej. Tarnowskie MPKpotrzebowało raptem dwóch dni na sprawdzenie złożonych ofert.

Przewoźnik jako lepszą wskazał propozycję przedstawionaprzez Solarisa. Ofertę producenta z Bolechowa oceniono na 97,14 pkt. Konkurent,czyli Lider Trading uzyskał 94,86 pkt. Jak wyglądał rozkład punktów wposzczególnych kryteriach?

Dzięki cenie producent Solbusów uzyskał 2,46 pkt przewaginad Solarisem. Druga firma jednak nadrobiła stratę dzięki zadeklarowaniuskróconego terminu dostawy. W efekcie Solaris wyszedł na prowadzenie o 2,56 pktprzed Lider Tradingiem. W ocenie technicznej obaj oferenci uzyskali komplet,czyli 22 punkty. Wydawało się, że decydujące znaczenie będą miały punkty wkryterium charakterystyki ekologicznej. Tak się jednak nie stało. Producent Solbusówuzyskał 2,86 pkt, natomiast Solaris 2,58 pkt. W efekcie przewaga drugiej z firmzmniejszyła się do 2,28 pkt. Wystarczyło to jednak Solarisowi by nie stracićdzięki przyspieszeniu dostawy.

Umowa ze zwycięzcą przetargu zostanie podpisana najwcześniej7 października, oczywiście pod warunkiem, że Lider Trading nie złoży odwołaniaod rozstrzygnięcia postępowania do Krajowej Izby Odwoławczej. Wydaje się tojednak być dosyć wątpliwe. W efekcie w zasadzie już dzisiaj można powiedzieć,że w Tarnowie pojawi się nowa marka. Jednak nie będą to pierwsze doświadczeniaMPK z Solarisem. Spółka niedawno testowała jeden egzemplarz modelu Urbino 8,6,który należy do Komunikacji Miejskiej w Głogowie. Pojazd sprawdzano pod kątemplanów uruchomienia linii autobusowej mającej łączyć tarnowskie Stare Miasto zdworcem kolejowym. Należy przy tej okazji podkreślić, że układ napędowytestowanego pojazdu jest zbliżony do wymagań MPK.  

Przypomnijmy jeszcze raz- MPK Tarnów potrzebowało raptemdwóch dni na sprawdzenie ofert. Tak sprawne czynności należy uznać za skutekpotrzeb przewoźnika. Spółka nie ukrywała, że zależy jej na jak najszybszympozyskaniu nowych pojazdów by wycofać choć część starszych autobusów. Potrzebyw tym zakresie są dosyć duże.

Omawiany przetarg miał jeszcze jeden aspekt. MPKdoprowadzając do jego finalizacji chce jak najszybciej przystąpić do realizacjikolejnego projektu, tym razem opiewającego na zakup 40 nowych autobusów.Piątka, którą do końca listopada otrzyma przewoźnik ma być formą wkładuwłasnego do tego zadania, które miałoby zostać sfinansowane dzięki wsparciu ześrodków Unii Europejskiej.