MPK Świdnica z ofertami na elektryczne autobusy. Solaris najdroższy, Volvo najtańsze
31 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy otworzyło oferty w przetargu na zakup poszukuje 6 szt. autobusów klasy MAXI o napędzie elektrycznym.
Jak informuje MPK:-„W portfelu mamy 16,97 mln złotych, a spośród trzech oferentów - głównych graczy na rynku - najlepszą ofertę cenową zaproponowało Volvo Bus. Teraz trwać będą szczegółowe analizy złożonych ofert.”
Trzy oferty
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących czterech kryteriów: całkowitego kosztu brutto przedmiotu zamówienia (60%), parametrów technicznych i eksploatacyjnych (10%), oszczędności energii i ochrony środowiska (10%), warunków gwarancji (30%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, najwięcej punktów można zdobyć za:
- magazyny energii powyżej 360 kwh – 8 pkt,
- autobusy wyposażone w więcej niż 1 gniazdo typu plug-in do połączenia ładowarki – 1 pkt,
- za zaoferowanie autobusów spełniających wymóg niepalności dla wszystkich elementów nadwozia stanowiących wyposażenie przedziału pasażerskiego oraz kabiny kierowcy, tj. spełniających warunek niepalności - czego potwierdzeniem jest homologacja EWG pojazdu odnośnie do palności – 1 pkt.
Teraz na te kryteria nakładamy złożone dzisiaj oferty, które osobiście złożyli Piotr Krawiec, dyrektor regionu w EvoBus Polska i Maciej Sylwanowicz, dyrektor ds. elektromobilności w Volvo Bus. Stawkę uzupełniała oferta przesłana przez Solaris Bus & Coach. Oto elektryczne propozycje dla Świdnicy:
- Volvo zaproponowało sumę 16.494.300 PLN brutto / 13.410.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za za Volvo 7900 Electric na poziomie 2.235.000 PLN brutto;
- EvoBus Polska zaproponował sumę 18.095.760 PLN brutto / 14.712.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Mercedes-Benz eCitaro na poziomie 2.452.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach zaproponował sumę 19.016.415 PLN brutto / 15.460.500 PLN netto , co daje jednostkową ceną za Urbino 12 electric na poziomie 2.576.750 PLN netto.
Z kolei MPK Świdnica ma w portfelu 16,97 mln złotych, co oznacza, że najprawdopodobniej do dolnośląskiego miasta przyjadą kolejne egzemplarze Volvo 7900 Electric. Przy założeniu, że Solaris zaproponował maksymalną gwarancję na pojazd i baterie, a Volvo tylko na pojazd (85 miesięcy), to różnica między tymi ofertami wynosi około 2 punktów. Dla wrocławskiej fabryki Volvo to dobre informacje, natomiast zakład będzie musiał poradzić sobie z nowym wyzwaniem w postaci całkowicie wydzielonej kabiny kierowcy z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich. To chyba jednak nie jest duży problem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co chciało MPK?
Elektryczna szóstka ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi, o sumarycznej mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym ma być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji (minimum 84 miesiące) pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zgromadzona energia w bateriach trakcyjnych musi umożliwić przejechanie w każdych warunkach co najmniej 150 km bez ładowania. Autobusy mają być wyposażone w co najmniej 1 gniazdo typu plug-in do połączenia ładowarki położone z lewej przedniej strony pojazdu lub z przodu pojazdu oraz w szynę zlokalizowaną na dachu autobusu do łączności z pantografem.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpowiednich dla komunikacji miejskiej, tapicerowanych, miękkich, o ergonomicznych kształtach, z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu.
Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina całkowicie wydzielona z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich i wyposażona w drzwi bezpośrednio prowadzące do przestrzeni pasażerskiej, zamykanymi na zamek patentowy. Drzwi kabiny będą wyposażone w okienko do sprzedaży biletów.
Informację pasażerska to 5 zewnętrznych diodowych tablic informacyjnych dostosowujących automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych plus dwie wewnętrzne tablice informacyjne. Tablica zewnętrzna przednia ma być dwukolorowa, pełnowymiarowa, charakteryzująca się wysokim kontrastem, wyświetlająca numer linii w kolorze białym i kierunek jazdy w kolorze bursztynowym. Przejdźmy do tablic wewnętrznych – gdzie pierwsza - minimum 22 calowa tablica informacyjna powinna mieć podświetlanie LED i ma być przeznaczona do emisji przekazu, m.in. przebiegu trasy, przystanków, ewentualnych objazdów, daty, godziny oraz innych informacji. Druga zaś - to tablica informacyjna typu LCD, prezentująca przebieg trasy w formie choinki, minimalna przekątna 38 cali.