Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Świdnica wybiera elektryczne autobusy Volvo. Po raz drugi

infobus
22.02.2022 19:00

22 lutego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 6 szt. autobusów klasy MAXI o napędzie elektrycznym.

Kontrakt z dofinansowaniem z ZTP 2.0 zdobyło Volvo, które tym samym kontynuuje dobrą, elektryczną passę w Świdnicy, po której (po zakończeniu dostaw) będzie jeździć łącznie osiem elektrobusów 7900 Electric.

Z Wrocławia do Świdnicy

Szwedzkie Volvo ze swojej fabryki we Wrocławiu dostarczy sześć kolejnych autobusów dla Świdnicy. Wybór najkorzystniejszej oferty nie był taki oczywisty i Solaris przegrał z Volvo w Świdnicy tylko o niecałe 6 pkt.

-„Rozstrzygnęliśmy właśnie przetarg, w którym szalę zwycięstwa przeważyło 5,95 punktu. Jesteśmy zadowoleni z faktu, że w zwycięskiej ofercie uzyskaliśmy lepsze od wymaganych terminy gwarancji całopojazdowej oraz na baterie. ich pojemność będzie większa od obecnie użytkowanych, a autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów, co pozwoli lepiej tworzyć rozkłady i planować kursy” – poinformowało MPK Świdnica.

Przypomnijmy, że MPK otrzymało trzy elektryczne propozycje:

  • od Volvo na sumę 16.494.300 PLN brutto / 13.410.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Volvo 7900 Electric na poziomie 2.235.000 PLN brutto;
  • od EvoBus Polska na sumę 18.095.760 PLN brutto / 14.712.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Mercedes-Benz eCitaro na poziomie 2.452.000 PLN netto;
  • od Solaris Bus & Coach na sumę 19.016.415 PLN brutto / 15.460.500 PLN netto , co daje jednostkową ceną za Urbino 12 electric na poziomie 2.576.750 PLN netto.

Z kolei MPK Świdnica miało  w portfelu 16,97 mln złotych, co już  w momencie otwarcie ofert właściwe przesądzało, że do dolnośląskiego miasta przyjadą kolejne egzemplarze Volvo 7900 Electric.  Dla wrocławskiej fabryki Volvo to dobre informacje, natomiast zakład będzie musiał poradzić sobie z nowym wyzwaniem w postaci całkowicie wydzielonej kabiny kierowcy z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich. To chyba jednak nie jest duży problem.

Świdnickie elektrobusy

Elektryczna szóstka dla MPK Świdnica ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi, o sumarycznej mocy minimum 160 kW. W układzie napędowym ma być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Magazyny energii elektrycznej mają zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji (minimum 84 miesiące) pojemności elektrycznej na poziomie minimum 80% ich wartości nominalnej (początkowej). Zgromadzona energia w bateriach trakcyjnych musi umożliwić przejechanie w każdych warunkach co najmniej 150 km bez ładowania. Autobusy mają być wyposażone w co najmniej 1 gniazdo typu plug-in do połączenia ładowarki położone z lewej przedniej strony pojazdu lub z przodu pojazdu oraz w szynę zlokalizowaną na dachu autobusu do łączności z pantografem.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpowiednich dla komunikacji miejskiej, tapicerowanych, miękkich, o ergonomicznych kształtach, z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Stanowisko pracy kierowcy ma stanowić kabina całkowicie wydzielona z osobnym wejściem przez pierwsze skrzydło drzwi przednich i wyposażona w drzwi bezpośrednio prowadzące do przestrzeni pasażerskiej, zamykanymi na zamek patentowy. Drzwi kabiny będą wyposażone w okienko do sprzedaży biletów. Informację pasażerska to 5 zewnętrznych diodowych tablic informacyjnych dostosowujących automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych plus dwie wewnętrzne tablice informacyjne. Tablica zewnętrzna przednia ma być dwukolorowa, pełnowymiarowa, charakteryzująca się wysokim kontrastem, wyświetlająca numer linii w kolorze białym i kierunek jazdy w kolorze bursztynowym.

Przejdźmy do tablic wewnętrznych – gdzie pierwsza -  minimum 22 calowa tablica informacyjna powinna mieć podświetlanie LED i ma być przeznaczona do emisji przekazu, m.in. przebiegu trasy, przystanków, ewentualnych objazdów, daty, godziny oraz innych informacji. Druga zaś - to tablica informacyjna typu LCD, prezentująca przebieg trasy w formie choinki, minimalna przekątna 38 cali.