MPK Świdnica walczy o GEPARDA. 2 elektrobusy
infobus
28.09.2018 12:00
MPK Świdnica walczy o GEPARDA. 2 elektrobusy
Do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej trafił właśnie wniosek świdnickiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w ramach drugiego naboru w programie priorytetowym Systemu Zielonych Inwestycji – Gepard. To krok w stronę transportu zeroemisyjnego w dolnośląskim mieście.
Program ma ułatwić samorządom i spółkom komunalnym pozyskać środki na dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie . Ma on formę dotacji w wysokości do 60 % kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia i pożyczki w wysokości do 100% różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją. Więcej na temat nowego rozdania Geparda pisaliśmy tu, a także tutaj.
Wniosek zakłada zakup dwóch dwunastometrowych autobusów elektrycznych o standardzie wyposażenia identycznym jak w 9 włączonych w lipcu do eksploatacji autobusach. O siedmiu świdnickich Nowych Urbino 12 i dóch Nowych Urbino 10,5 pisaliśmy już tutaj. Łatwo więc sobie wyobrazić jak byłyby wyposażone „elektryki” dla Świdnicy.
Do tego MPK chce sfinansować z programu Gepard dwustanowiskową stację ładowania plug-in. Umożliwi ona długie ładowania podczas postoju nocnego w zajezdni. Dodatkowo na mieście miałaby stanąć jedna stacja do szybkiego ładowania pantografem, którą przewoźnik zamierza „doładowywać” elektryki w połowie dnia ich dziennej pracy, by w ten sposób maksymalnie wydłużyć ich dzienny zasięg. Pantograf będzie również zlokalizowany na terenie zajezdni.
Z uwagi na optymalizację cykli ładowania niezbędną dla prawidłowej pracy baterii autobusu zakłada się w projekcie, że w przypadku uzyskania dofinansowania autobusy elektryczne będą obsługiwały 2 linie miejskie – „jedynkę” i „szóstkę”.
Lista rankingowa wybranych do dofinansowania wniosków powinna zostać opublikowana w grudniu tego roku.
„