MPK Świdnica i ostatnie takie Volvo w Polsce
1 czerwca sześć najnowszych autobusów elektrycznych Volvo zakupionych za ponad 16,6 mln złotych przez MPK Świdnica wyjechało oficjalnie na ulice miasta i rozpoczęła się ich liniowa obsługa.
Ich wejście na trasy poprzedził specjalny pokaz, który miał miejsce w Dzień Dziecka, na Osiedlu Młodych, gdzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy pokazało szczęść elektrobusów Volvo 7900 Electric oraz stacją szybkiego ładowania, podstawioną przez Medcom.
SZEŚĆ ELEKTRYKÓW
-„Elektryki Volvo na stałe wpisały się w świdnicki krajobraz. Szkoda tylko, że pod tym znakiem firmowym nie dane będzie nam zakończyć zielonej transformacji miejskiego transportu publicznego. Dziękuję prezesowi miejskiej spółki MPK, Panu Tomaszowi Kurzawie za świetny plan i jego realizację! Brawo! - napisała na swoim profilu prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska i dodała:
Dobrze było spotkać spore grono pracowników MPK, dzięki którym krwioobieg połączeń autobusowych tętni życiem.
Nowe pojazdy dotarły do Świdnicy już w ubiegłym miesiącu i można je spotkać na ulicach miasta. Teraz nadszedł czas na ich oficjalne powitanie. Najnowsze elektrobusy zamówione przez MPK Świdnica charakteryzują się następującymi nowinkami:
- mają pojemniejsze baterie trakcyjne;
- elektroniczne kamery zamiast luster; system MobileEye, który wykrywa pieszych albo rowerzystów znajdujących się w martwym polu;
- system zliczania pasażerów nad każdymi drzwiami.
-„Te trzy lata, jakie dzielą pierwsze świdnickie elektryki od tych, które właśnie powstają to zauważalny postęp w technologii: pojemniejsze baterie i większy zasięg, elektroniczne lustra, wydzielona kabina kierowcy z doskonałą regulacją miejsca pracy kierowcy. W Świdnicy elektromobilność w transporcie publicznym będzie wkrótce obowiązującym standardem – napisała na swoim profilu prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.
Z ZTP
Przypomnijmy, że świdnicka inwestycja realizowana jest z programu NFOŚiGW - "Zielony Transport Publiczny 1.0". Dodatkowo w ramach elektromobilnego projektu, firma postawiła dwie szybkie stacje z pantografami (przy ul. E. Plater i Centrum Przesiadkowym przy ul. Kolejowej) oraz sześć stanowisk wolnego ładowania na terenie zajezdni MPK przy ul. Inżynierskiej) plus dwie ładowarki mobilne. Tę część zamówienia zrealizował Medcom.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Całość projektu opiewa na 20,7 mln zł, w tym dotacja z NFOŚiGW wyniosła 11.827.500 zł, a niskooprocentowana pożyczka (także z NFOŚiGW) - 5.122.500 zł. Zakończenie realizacji zaplanowano na maj 2023 r., czyli mamy idealny timing. Sam zakup elektrobusów Volvo poprzedził przetarg, w którym Volvo zaoferował za dostawę „elektryków” kwotę blisko 16,5 mln złotych. I teraz mamy realizację tego zamówienia.
Podobnie jak do tej pory, najnowsze autobusy MPK Świdnica będą wyposażone w wewnętrzne i zewnętrzne systemy informacji kompatybilne z miejskim SDIP-emj. W każdym znajdą się trzy kasowniki biletów z funkcją zakupu biletu za pomocą karty płatniczej.
KONIEC FABRYKI
Dla wiernych klientów marki Volvo – takich jak właśnie jak MPK Świdnica – decyzja o zamknięciu zakładu była szczególnie mocnym ciosem, natomiast nie ma ona wpływu na bieżący kontrakt czy umowy serwisowe. Bramy wrocławskiego zakładu opuszczą jeszcze 22 hybrydy dla PKM Katowice, a potem rozdział autobusów z Wrocławia zostanie zamknięty.
-„Jesteśmy spokojni o nasz ostatni kontrakt z Volvo, bo sześć autobusów mających przyjechać na Inżynierską na przełomie I i II półrocza tego roku jest już prawie gotowych, a kontrakt zawarty jest z Volvo Bus Corporation z siedzibą w Geoteborgu w Szwecji, a nie wrocławską fabryką. Podobnie gwarantem jakości i napraw w okresie wieloletniej gwarancji jest Volvo Bus Corporation z siedzibą w Geoteborgu w Szwecji. Staramy się wejść w skórę pracowników likwidowanej fabryki, rozumiemy ich niepokój i wierzymy głęboko, że tej klasy fachowcy poradzą sobie w nowej sytuacji. Dziękujemy im za bardzo dobrą pracę, dziękujemy zarządzającym Volvo Buses we Wrocławiu za dotychczasową bardzo dobrą współpracę – powiedział Tomasz Kurzawa, prezes MPK Świdnica.
Obecne osiem autobusów elektrycznych MPK Świdnica to nie koniec. Za kilka lat jedynymi autobusami nie-elektrycznymi w Świdnicy będą pojazdy przegubowe. W najbliższych dniach ogłoszony zostanie przetarg na zakup dwanaście 12 szt. autobusów elektrycznych z ZTP 2.0. Dodatkowo MPK złożyło kolejny wniosek o kolejne trzy autobusy (tym razem przegubowe) z ZTP 3.0.
Dodatkowo na terenie zajezdni powstanie farma fotowoltaiczno-wiatrowa o mocy 1,5MW, która zapewni firmie tańszą i ekologiczną energię.