MPK Sieradz kupuje pierwsze autobusy elektryczne. Klasa MIDI
22 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Sieradzu ogłosiło przetarg na zakup sześciu autobusów elektrycznych.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach projektu „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III”, dofinansowanego z II edycji Zielonego Transportu Publicznego. Wymagany termin realizacji zamówienia to 15 miesięcy od podpisania umowy.
Klasa MIDI
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 6 szt. autobusów elektrycznych o następujących parametrach:
- długość: 8 500 mm ÷ 10 500 mm (+-2%);
- szerokość od 2400 mm do 2 550 mm – bez lusterek bocznych;
- wysokość całkowita max 3500mm,
- liczba miejsc pasażerskich - preferowana całkowita liczba osób powyżej 80, minimalna liczba:60 w tym: min. 20 miejsc pasażerskich siedzących plus jedna zatoka do przewożenia wózka dziecięcego lub inwalidzkiego
- w pojeździe preferowana zabudowana ładowarka/ładowarki o łącznej mocy min. 20KW, zapewniająca naładowanie baterii autobusu z gniazda trójfazowego 3x400V, 32A
- autobus przygotowany konstrukcyjnie do montażu ładowania pantografowego
- zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 140 kW lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 140 kW,) z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania
- zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów, jednakże zaleca zastosowanie baterii a) litowo-żelazowo-fosforanowych ( LFP), lub (i) b) litowo-tytanowych (LTO), lub (i) c) litowo-jonowe (NMC)
- łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 210 kWh.
Przetargowe formalności
Wymaganie przetargowe to m.in.:
- środki finansowe lub zdolność kredytowa w wysokości co najmniej 2 000 000,00 zł;
- niezbędne doświadczenie, czyli wykonanie okresie ostatnich 3 lat dostawy 1 nowego autobusu o napędzie elektrycznym o wartości co najmniej: 1 200 000,00 zł.
- wpłacenie wadium 120 000 zł.
Oferenci spełanijący takie warunki mogą złożyć swoje propozycje MPK w dniu 22 sierpnia. Następnie zostaną one ocenione według dwóch kryteriów:
- Nazwa: warunki techniczne i eksploatacyjne / Waga: 40
- Cena - Waga: 60
Termin realizacji przedmiotu zamówienia w szczegółach przedstawia się następująco:
a) I transza - 2 autobusy do 30 czerwca 2023 r.,
b) II transza – 2 autobusy do 30 września 2023 r.,
c) III transza – 2 autobusy do 30 grudnia 2023 r.
Dofinasowanie z ZTP
Przypomnijmy, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Sieradzu podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zakupu sześciu zeroemisyjnych autobusów elektrycznych w dniu 7 czerwca. Dodatkowo zostanie przeszkolonych 14 osób, w tym 12 kierowców i 2 pracowników zaplecza technicznego z obsługi autobusów elektrycznych.
Wypada dodać, że Sieradz to jeden z głównych ośrodków w województwie łódzkim, ważny węzeł drogowy, przez który przebiegają trasy krajowe nr: 12 i 83 oraz S8. Autobusy miejskie kursują tam od 1976 r. i obecnie działa 12 linii, w tym 10 miejskich i 2 międzymiastowe. Przestawienie komunikacji zbiorowej na zeroemisyjną to jeden z głównych celów inwestycyjnych sieradzkiego samorządu.
-„W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Sieradzu zachodzą epokowe zmiany. Mamy 13 autobusów z normą Euro 6 a teraz przyszła kolej na autobusy elektryczne. Konsekwentnie stawiamy na rozwój naszego miasta, rozwój zrównoważony, który idzie w parze z ochroną środowiska naturalnego. To konsekwentne realizowanie działań miasta, które mają poprawić w Sieradzu jakość powietrza. Wymiana autobusów spalinowych na elektryczne jest jednym z elementów proekologicznej polityki Miasta. Nie da się osiągnąć najlepszych wyników od razu, ale elektryczna komunikacja w mieście to duży postęp, dlatego cieszę się, że w tych procesach wspiera nas Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie – powiedział prezydent Sieradza Paweł Osiewała. fot. MPK Sieradz
Koszty całkowite projektu pn. „Zakup i wymiana autobusów w MPK Sieradz w celu osiągnięcia niskoemisyjnej i zrównoważonej mobilności miejskiej – etap III” wyniosą 15,4 mln zł, w tym 12,5 mln kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji i zakupami inwestycyjnymi. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże na powyższe przedsięwzięcie 9,7 mln zł bezzwrotnej dotacji w ramach programu „ZTP”.
Zielony Transport Publiczny 2.0
Przypomnijmy, że w drugim, zakończonym już naborze Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane.
Środki NFOŚiGW dostępne będą w podziale 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji / ponad 136 mln zł jako niskooprocentowana pożyczka. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przechodzą do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów.
Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.