MPK Poznań znowu na zakupach. 15 MEGA autobusów z punktami za mild hybrid
1 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na dostawę 15 nowych autobusów miejskich przegubowych o napędzie konwencjonalnym z prawem opcji.
Tym samym po anulowanym zamówieniu na zakup 18 pojazdów mild hybrid (które zaskoczyły MPK swoją wysoką ceną), poznański przewoźnik wraca do sprawdzonych rozwiązań. Natomiast firma nie do końca porzuciła temat hybryd. W najnowszym zamówieniu preferowane będą oferty z autobusami wyposażonymi w elektryczny układ wspomagania napędu z funkcją rekuperacji i magazynowania energii. Natomiast przy 14-procentowej wadze kryterium „Technika” trudno przesądzać o sukcesie tego pomysłu.
Przedmiot zamówienia
MPK Poznań chce autobusów fabrycznie nowych, wyprodukowany nie wcześniej niż 8 m-cy przed datą dostawy. Zamawiający zastrzega sobie możliwość rozszerzenia przedmiotu zamówienia o kolejne autobusy w ilości do 5 sztuk – o identycznym wyposażeniu. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w ciągu ostatnich 3 lat dostarczyli co najmniej 8 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów przegubowych.
Poszukiwane parametry techniczne są następujące:
- Długość: 17,5-18,0 m.
- Pojemność: nie mniej niż 135pasażerów, w tym nie mniej niż 40 miejsc siedzących w tym min. 10 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi
- Układ drzwi: 2-2-2-2 o szerokości czynnej drzwi nie mniejszej niż 1 200 mm
- Silnik: czterosuwowy silnik diesla, 5 lub 6-cylindrowy, chłodzony cieczą; umieszczony z tyłu pojazdu spełniający normę czystości spalin min. EURO VI. Silnik o mocy powyżej 200 kW i pojemności skokowej min. 7 600 cm3.
- Przekładnia automatyczna – min. 4 biegowa ze zintegrowanym retarderem, zaprogramowana na jazdę oszczędnościową z ogranicznikiem prędkości.
Na oferty zamawiający czeka do 4 sierpnia i wówczas oceni złożone propozycje według czterech kryteriów;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Właściwości techniczno – eksploatacyjne / Waga: 14
- Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 6
- Gotowość techniczna / Waga: 5
- Cena - Waga: 75
Przetargi w toku
Przypomnijmy, że MPK Poznań dokonuje oceny ofert zarówno w przetargu na zakup autobusów wodorowych, jak i w zamówieniu na zakup samego wodoru. Tutaj cały czas czekamy na decyzje komisji przetargowej.
Ogłoszone w styczniu postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego opiewa na 1 800 000 kg (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Dostawy paliwa mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku, czyli wtedy, gdy do przedsiębiorstwa zaczną docierać pierwsze autobusy wodorowe, i trwać do połowy 2038 roku. Będą mogły być realizowane albo na zewnętrznej stacji tankowania paliwa wodorowego, do której czas dojazdu autobusem z zajezdni przy ul. Warszawskiej nie będzie przekraczał 20 minut, albo na stacji wybudowanej przez dostawcę na terenie zajezdni przy ul. Warszawskiej. Czas tankowania jednego pojazdu łącznie z wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut. Tankowanie autobusów odbywać się będzie przede wszystkim w porze nocnej.
Z kolei powtórzony zakup autobusów wodorowych (ze zmianą liczby zamawianych pojazdów) możliwy jest dzięki uzyskaniu przez MPK Poznań dofinansowania z I edycji programu „Zielony transport publiczny”.
Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów (ponad 17 proc.) to autobusy elektryczne, bateryjne. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028. Ustawa przewidziała okresy przejściowe, dla których określone poziomy udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wynoszą co najmniej 5 proc. od 2021 roku, co najmniej 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku.