MPK Poznań z systemem PSItraffic
Nowe funkcjonalności z obszaru planowania pracy kierowców i motorniczych – to efekt wdrożenia systemu PSItraffic w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Poznaniu.
PSI po raz drugi
MPK Poznań po raz drugi wybrało PSI na dostawcę systemu informatycznego. Do działającego od kilku lat systemu automatycznego zarządzania zajezdnią tramwajową Franowo, dołączył system zarządzania pozostałymi czterema zajezdniami, a także funkcjonalności dedykowane do planowania pracy kierowców i motorniczych.
Nowy system DMS
Nowy system zarządzania zajezdnią (DMS - Depot Management System) pojawił się w zajezdniach tramwajowych przy ul. Głogowskiej i ul. Fortecznej, a także w obu zajezdniach autobusowych MPK (ul. Warszawska i ul. Kacza). Wdrożenie obejmowało m.in. dostawę niezbędnych elementów infrastruktury – elektronicznych tablic informacyjnych, interkomów czy sieci teleinformatycznej. W zajezdniach autobusowych wdrożono także dedykowany system identyfikacji pojazdów – oparty o pasywne tagi RFID. Wszystkie pięć zajezdni MPK Poznań posiada teraz system zarządzania oparty o centralną serwerownię i jedną, wspólną bazę danych.
System do planowania pracy kierowców i motorniczych
Nowością w MPK Poznań jest także system do planowania pracy kierowców i motorniczych. Tworzenie grafików dla prowadzących pojazdy, nadzór nad realizacją przewozów czy wsparcie w rozliczaniu czasu pracy – to nowe funkcjonalności PSItraffic wdrożone w MPK. System wykorzystuje zaawansowaną algorytmikę do optymalizacji wykorzystania czasu pracy. Planowanie opiera się na zbiorach danych pochodzących z różnych źródeł: od kryteriów i ograniczeń natury formalnej i prawnej, aż do indywidualnych preferencji pracowników. System pozwala także na zarządzanie absencjami i tworzenie planów urlopów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MPK Poznań Sp. z o.o. to jeden z największych w kraju operatorów miejskiego transportu zbiorowego. Spółka posiada we flocie 274 wagony tramwajowe i 325 autobusów. Łącznie pokonały one w 2020r. prawie 29 mln km. To także duży poznański pracodawca – zatrudnienie w MPK wynosi obecnie prawie 2300 etatów. We wdrożonym systemie jest obecnie obsługiwanych 596 motorniczych i 970 kierowców autobusów.
Udana współpraca MPK i PSI
„Jesteśmy firmą nowoczesną, a inwestycje w systemy IT wpisują się w naszą strategię. Nowe narzędzia zapewnią wsparcie dla kluczowych procesów. Zadaniem systemu będzie nie tylko przygotowanie grafików dla kierowców i motorniczych, ale także nadzór nad prawidłową realizacją zadań przewozowych i zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów ludzkich, a w konsekwencji poprawę warunków pracy w grupie prowadzących pojazdy” – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań sp. z o.o.
„Projekty w Poznaniu są dla nas zawsze powodem do dumy. Oprogramowanie PSI zapewni teraz znacznie szersze wsparcie dla procesów MPK Poznań. Realizowany projekt był niezwykle złożony i wymagał zaangażowania po stronie PSI specjalistów z różnych dziedzin – programistów, testerów, matematyków i analityków danych” – komentuje Arkadiusz Niemira, Prezes Zarządu PSI Polska Sp. z o.o.