MPK Poznań w drugim podejściu do autobusów wodorowych: 15 plus 8
18 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu po raz drugi ogłosiło zamówienie na dostawę nowych autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Najnowsza wersja tego przetargu to zakup 15 pojazdów w wersji podstawowej plus 8 kolejnych w opcji. Reszta zamówienie pozostaje bez większych zmian w porównaniu do pierwszego kontraktu, który został anulowany 13 maja. Równolegle toczy się postępowanie na dostawy i dystrybucję paliwa wodorowego, gdzie jedyną ofertę położył PKN Orlen.
Do 23 autobusów
Przedmiot zamówienia to dostawa 15 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich standardowych o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem i długości w przedziale 11,5 – 12 m, z prawem opcji, czyli z możliwością zakupu kolejnych autobusów w liczbie do 8 sztuk – identycznych pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji i wyposażenia.
Przypomnijmy, że w pierwszy podejściu MPK Poznań zamierzało kupić do 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów (w tym w podstawie 22 pojazdy plus w opcji maksymalnie 3 kolejne autobusy).
Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, pojazdy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to wiec pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Autobusy będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację całopojazdową.
-„Zakup autobusów z napędem wodorowym to ważny krok w stronę ekologicznego transportu publicznego – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Jeśli oba prowadzone przez MPK Poznań postępowania przetargowe, na dostawy wodoru i autobusów, zakończą się po naszej myśli, to już za półtora roku na ulice miasta wyjadą pierwsze zeroemisyjne autobusy wodorowe – dodaje prezydent.
Autobusy wodorowe - jak zwykło się mawiać o tego typu pojazdach, to de facto autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję „elektrowni” na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd napędza pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.
Zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym. Oznacza to, że pojazdy – w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych bateryjnych – nie wymagają ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań.
Przetargowe wymagania
Na oferty MPK Poznań czeka do 31 maja. Potem ocenie złożone propozycje według następujących kryteriów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Kryterium jakości - Nazwa: Właściwości techniczno – eksploatacyjne / Waga: 9
- Kryterium jakości - Nazwa: Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 15
- Kryterium jakości - Nazwa: Gotowość techniczna / Waga: 6
- Cena - Waga: 70
Wymagania przetargowe to m.in.:
- polisa OC w wysokości co najmniej 10.000.000,00 zł
- doświadczenie w postaci dostawy/dostaw na łączną liczbę co najmniej 8 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym.
- wadium w wysokości 900.000,00 zł.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze pojazdy miałyby pojawić się w zajezdni przewoźnika 01/08/2023, a ostatnie 15/12/2023
Drogi wodór
Przypomnijmy, że wcześniej, pod koniec stycznia br., ogłoszone zostało postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w szacunkowej ilości 1 800 000 kg (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Dostawy paliwa mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku, czyli wtedy, gdy do przedsiębiorstwa zaczną docierać pierwsze autobusy wodorowe, i trwać do połowy 2038 roku.
Będą mogły być realizowane albo na zewnętrznej stacji tankowania paliwa wodorowego, do której czas dojazdu autobusem z zajezdni przy ul. Warszawskiej nie będzie przekraczał 20 minut, albo na stacji wybudowanej przez dostawcę na terenie zajezdni przy ul. Warszawskiej. Czas tankowania jednego pojazdu łącznie z wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut. Tankowanie autobusów odbywać się będzie przede wszystkim w porze nocnej.
5 kwietnia MPK Poznań otworzyło ofertę w postępowaniu na dostawcą H2, gdzie budżet przewoźnika wynosi niecałe 49 milionów złotych. Tymczasem jedyna złożona oferta od PKN Orlen opiewa na … ponad 101 milionów złotych. Różnica jest gigantyczna i w niej należy upatrywać anulowania pierwszego taborowego przetargu.
Natomiast pamiętajmy, że zakup poznańskich autobusów wodorowych realizowany jest dofinansowania z I edycji programu Zielony Transport Publiczny” i jest to pionierskie przedsięwzięcie skali kraju. Wodór jest paliwem przyszłości i ktoś po prostu musi wykonać pierwszy krok i przetestować go w praktyce. MPK Poznań najlepiej się nadaje do tej roli.
-„Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia. Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów (ponad 17 proc.) to autobusy elektryczne, bateryjne. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028 Ustawa przewidziała okresy przejściowe, dla których określone poziomy udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wynoszą co najmniej 5 proc. od 2021 roku, co najmniej 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku.