Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Poznań kontynuuje autobusowe zakupy. Obok wodorowców – 18 lekkich hybryd

infobus
23.03.2022 11:30

23 marca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na dostawę 18 szt. nowych, autobusów przegubowych miejskich mild hybrid o długości w przedziale 17,5-18 m.

W opcji MPK zastrzega sobie możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa identyczne autobusy. Co ciekawe, ten kontrakt finansowany jest własnego portfela spółki.

Poznańska premiera

To pierwsze zamówienie MPK Poznań na autobusy hybrydowe (zarówno lekkie, jak i „normalne”). Premierowe hybrydy mają dotrzeć do przewoźnika jeszcze w tym roku – w terminie od 03/10/2022 do 16/12/2022. Poszukiwane pojazdy powinny mieć wymiary:

  • Długość całkowita - 17,5-18,0 m.
  • Całkowita liczba miejsc: nie mniej niż 135 pasażerów, w tym liczba miejsc siedzących - nie mniej niż 40 miejsc siedzących w tym min. 10 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi
  • Wysokość podłogi - 320-390 mm dopuszcza się do 470 mm nad  II i III osią, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu              
  • Układ drzwi        2-2-2-2
  • Silnik - czterosuwowy silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, 5 lub 6-cylindrowy, chłodzony cieczą; umieszczony z tyłu pojazdu spełniający normę czystości spalin min. EURO VI. Silnik o mocy powyżej 200 kW i pojemności skokowej min. 7 600 cm3.

Przetargowe wymagania

Na oferty MPK Poznań czeka do 28 kwietnia. Otrzymane propozycje ocenione zostaną według czterech kryteriów:

  • właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 20
  • warunki gwarancji i serwisu / Waga: 7
  • gotowość techniczna / Waga: 7
  • cena - Waga: 66

Zmawiający m.in. wymaga od oferentów spełnienia następujących warunków:

  • dysponowania ważną polisą OC na sumę gwarancyjną w wysokości co najmniej 5.000.000,00 zł
  • posiadania doświadczenia w postaci dostaw w ciągu ostatnich 3 lat co najmniej 15 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów przegubowych
  • wniesienia wadium w wysokości 367.000,00 zł
  • od zwycięzcy - wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 2 % ceny całkowitej brutto wskazanej w ofercie.

Wodorowy przetarg

Przypomnijmy, że równolegle MPK Poznań prowadzi postępowanie na zakup do 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów (22 pojazdy, ale z prawem opcji, które przewiduje możliwość zakupu maksymalnie 3 kolejnych autobusów). Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, pojazdy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to wiec pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Autobusy będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację całopojazdową.

Z kolei pod koniec stycznia br., ogłoszone zostało postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w szacunkowej ilości 1 800 000 kg (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Tutaj termin składania ofert wyznaczono na 30 marca.

Zakup autobusów wodorowych możliwy jest dzięki uzyskaniu przez MPK Poznań dofinansowania z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „Zielony transport publiczny”, którego celem jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie.

elktromobilność w liczbach

Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów (ponad 17 proc.) to autobusy elektryczne, bateryjne.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.  Ustawa przewidziała okresy przejściowe, dla których określone poziomy udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wynoszą co najmniej 5 proc. od 2021 roku, co najmniej 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku.