Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Poznań chce tanich autobusów. Analiza SWZ

infobus
11.07.2022 09:00

MPK Poznań początkowo chciał zamówić 18 przegubowych lekkich hybryd (z opcją), lecz po otwarciu ofert okazało się, że autobusy są za drogie.

Teraz przewoźnik zrezygnował z hybryd na rzecz autobusów spalinowych. Zmniejszył też ich liczbę do 15 sztuk (plus opcja). O obecnym przetargu i jego warunkach można przeczytać w InfoBusie. Sprawdzamy czy i ewentualnie jak zmieniły się preferencje MPK Poznań.

Punktacja oferentów

MPK Poznań nie zmienił kryteriów oceny ofert w stosunku do poprzedniego przetargu, ale zmienił ich wagę z większym akcentem na cenę. Aktualne kryteria to: cena (75%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (14%), warunki gwarancji i serwisu (6%), gotowość techniczna (5%).

W przypadku parametrów technicznych, MPK premiuje następujące rozwiązania:

  • największa powierzchnia niskiej podłogi [m2] - 22 pkt,
  • 3 – częściowa szyba czołowa – 1 pkt,
  • możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
  • najniższe zadeklarowane zużycie paliwa [l/100km] - 20 pkt,
  • 3-częściowy zderzak przedni -  6 pkt,
  • spełnienie wymogów odnoszących się do niepalności materiałów użytych do wygłuszenia komory silnika w oferowanych autobusach – 9 pkt,
  • spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów - 9 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej - 14 pkt,
  • elektryczny układ wspomagania napędu typu MILD HYBRID – 18 pkt.

Specyfikacja autobusów

Autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,0 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, o mocy powyżej 200 kW. Autobusy będą wyposażone w zbiornik główny paliwa o pojemności minimum 240 litrów gwarantujący przebieg minimum 400 km.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowa LED oraz tablica wewnętrzna boczna z przebiegiem linii tzw. termometr – będzie to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowane mają być dwa monitory informacji publicznej, tj. ekrany LCD o przekątnej minimum 22 cali.

Ma być tanio

Wprawdzie w SWZ pojawiły się zmiany, ale są one nastawione bardziej pod potrzeby MPK i nie mają związku z rozwiązaniami technicznymi stosowanymi przez konkretnych producentów. Otrzymanie ofert ponad budżetem w poprzednim przetargu skłoniło MPK do przyznania więcej punktów oferentom, którzy zaoferują niską cenę. Przy okazji punktowanym atutem będzie zaproponowanie autobusów w wersji „mild hybrid”. Oznacza to, że ponownie możemy spodziewać się dwóch ofert i pojedynku MAN vs Solaris. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 4 sierpnia.