MPK Poznań chce tanich autobusów. Analiza SWZ
MPK Poznań początkowo chciał zamówić 18 przegubowych lekkich hybryd (z opcją), lecz po otwarciu ofert okazało się, że autobusy są za drogie.
Teraz przewoźnik zrezygnował z hybryd na rzecz autobusów spalinowych. Zmniejszył też ich liczbę do 15 sztuk (plus opcja). O obecnym przetargu i jego warunkach można przeczytać w InfoBusie. Sprawdzamy czy i ewentualnie jak zmieniły się preferencje MPK Poznań.
Punktacja oferentów
MPK Poznań nie zmienił kryteriów oceny ofert w stosunku do poprzedniego przetargu, ale zmienił ich wagę z większym akcentem na cenę. Aktualne kryteria to: cena (75%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (14%), warunki gwarancji i serwisu (6%), gotowość techniczna (5%).
W przypadku parametrów technicznych, MPK premiuje następujące rozwiązania:
- największa powierzchnia niskiej podłogi [m2] - 22 pkt,
- 3 – częściowa szyba czołowa – 1 pkt,
- możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 1 pkt,
- najniższe zadeklarowane zużycie paliwa [l/100km] - 20 pkt,
- 3-częściowy zderzak przedni - 6 pkt,
- spełnienie wymogów odnoszących się do niepalności materiałów użytych do wygłuszenia komory silnika w oferowanych autobusach – 9 pkt,
- spełnienie wymogów odnoszących się do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanych autobusów - 9 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej - 14 pkt,
- elektryczny układ wspomagania napędu typu MILD HYBRID – 18 pkt.
Specyfikacja autobusów
Autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,0 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, o mocy powyżej 200 kW. Autobusy będą wyposażone w zbiornik główny paliwa o pojemności minimum 240 litrów gwarantujący przebieg minimum 400 km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowa LED oraz tablica wewnętrzna boczna z przebiegiem linii tzw. termometr – będzie to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali. Oprócz tego, w pojazdach zamontowane mają być dwa monitory informacji publicznej, tj. ekrany LCD o przekątnej minimum 22 cali.
Ma być tanio
Wprawdzie w SWZ pojawiły się zmiany, ale są one nastawione bardziej pod potrzeby MPK i nie mają związku z rozwiązaniami technicznymi stosowanymi przez konkretnych producentów. Otrzymanie ofert ponad budżetem w poprzednim przetargu skłoniło MPK do przyznania więcej punktów oferentom, którzy zaoferują niską cenę. Przy okazji punktowanym atutem będzie zaproponowanie autobusów w wersji „mild hybrid”. Oznacza to, że ponownie możemy spodziewać się dwóch ofert i pojedynku MAN vs Solaris. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 4 sierpnia.