MPK Poznań będzie miało 25 wodorowych autobusów! Zgoda NFOŚiGW
Jak poinformowała Jadwiga Emilewicz, posłanka PiS – 26 listopada Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował poznański wniosek o dotację z Zielonego Transportu Publicznego.
Dofinansowanie wyniesie prawie 68 mln zł, czyli 73% całkowitego kosztu inwestycji. W tej puli jest zakup 25 wodorowych autobusów. Będzie to największa taka flota w Polsce.
Poznański wniosek
Przypomnijmy, że w styczniu MPK Poznań złożyło swój wniosek do I edycji "Zielony Transport Publiczny", który jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opiewał on na zakup aż 84 autobusów napędzanych wodorem, w tym:
- 38 pojazdów klasy MAXI
- 46 przegubowych, klasy MEGA.
Jeżeli informacje Jadwigi Emilewicz się potwierdzą, to Poznań zakupi o 59 szt. autobusów H2 mniej niż zamierzał, czyli byłoby to przycięcie wniosku aż o 70%. Tym niemniej będzie to największa wodorowa flota w Polsce, gdyż GZM chce nabyć 20 takich pojazdów.
Zgodnie z zapowiedziami, teraz poznańska firma rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie dobrze pierwsze wodorowe autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025.
-„Wierzymy, że wodór to przyszłość transportu publicznego. Jest dostępny i przyjazny dla środowiska. Pojazdy, w których będzie wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów z silnikami spalinowymi, a w przyszłości nawet elektrycznych autobusów bateryjnych – mówił w styczniu br. Wojciech Tulibacki, były prezes zarządu MPK Poznań.
-„Jeszcze niedawno, podczas prezentacji prototypu takiego pojazdu firmy Solaris Bus&Coach mówiliśmy, że to rozwiązanie przyszłości. Tymczasem już niedługo autobusy napędzane wodorem mogą trafić na nasze ulice – dodał podczas styczniowej prezentacji Solarisa Urbino 12 Hhydrogen Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. - Trzymam kciuki za MPK, bo ekologiczny tabor oznacza czystsze powietrze w mieście.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Generalnie celem ZTP jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Dofinansowanie dotyczące zakupu pojazdów wodorowych sięga 90 proc.
Orlen ze stacją
MPK Poznań nie tylko pozyskuje środki na zakup autobusów z napędem wodorowym, ale prowadzi także rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów. Dzięki tym naciskom, koncern Orlen zapodział, że zbuduje dwie ogólnodostępne, całodobowe stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.
-„W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi. Na realizację tego przedsięwzięcia PKN ORLEN otrzymał 2 mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility. Do 2030 roku koncern planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.