Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Opoczno po raz drugi unieważnia przetarg na MINI gazowce. MMI za drogie

infobus
14.09.2022 09:00

12 sierpnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Opocznie unieważniło ponowiony przetarg na dostawę pięciu nowych autobusów klasy MINI zasilanych CNG.

Przypomnijmy, że w maju firma przeprowadziła pierwszy przetarg, ale nie dostała żadnych ofert i tym samym to zamówienie zostało anulowane. Za drugim razem wpłynęła tylko jedna oferta – MMI. ale okazała się za droga. Czy będzie trzecie podeście? Trudno powiedzieć – z jednej strony cena CNG wzrosła o 400% , zaś z drugiej – przewoźnik ma ten n zakup dofinansowanie z NFOŚiGW. Równolegle miasto właśnie podpisało umowę na dotację z Zielonego Transportu Publicznego do zakupu aż 12 e-busów.

Za drogie MMI

Wracamy jednak do gazowego przetargu, w którym firma MMI złożył ofertą w cenie 5.227.493,85 PLN brutto / 4.249.995 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Iveco-MMI Thesi Urby CNG na poziomie 849.998 PLN netto.

Z kolei budżet MPK na sfinansowanie zakupu autobusów wynosi 3.997.500,00 PLN brutto. Różnica była zatem spora i unieważnienie nie dziwi. Stawiamy, że MPK ogłosi kolejny przetarg i poszuka tańszych ofert. Tak zapowiedział Burmistrza Opoczna, Dariusza Kosno:

-„Oprócz 12 autobusów elektrycznych do opoczyńskiego MPK trafi również 5 autobusów gazowych, na które środki pozyskano z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Celem jest ciągła poprawa jakości życia mieszkańców, a ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska ma na to bezpośredni wpływ. Autobusy elektryczne to też o wiele wygodniejszy środek lokomocji poruszający się niezwykle cicho, płynnie i nieemitujący żadnych spalin. Dzięki pozyskanym funduszom nasza Gmina wzbogaci się o 17 autobusów, co w dużej mierze będzie miało wpływ na poprawę jakości powietrza.”

Przypomnijmy, że 12 września w Starostwie Powiatowym w Opocznie, Gmina Opoczno podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup aż 12 autobusów elektrycznych - w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Przedsięwzięcie obejmuje zakup:

  • 6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych o długości około 12 metrów i liczbie miejsc minimum 70;
  • 6 autobusów elektrycznych o długości około 9 metrów i liczbie miejsc minimum 55;
  • budowa stacji transformatorowej wraz z linią zasilającą;
  •  zakup i montaż 6 szt. dwustanowiskowych ładowarek o mocy 120 kW każda.

Wartość całej inwestycji wyniesie 39 281 597,00 zł w tym dotacja na zakup autobusów to kwota 30 521 298,00 zł. Na pozostałe 8 760 299,00 zł, samorząd weźmie pożyczkę w NFOŚiGW.

Poniedziałkowe popołudnie to też spotkanie z opoczyńskimi samorządowcami, na którym zaprezentowano program wsparcia w ramach Rządowej Tarczy Energetycznej.   

fot. UG Opoczno

Gazowce dla Opoczna

Nadwozia autobusów dla MPK Opoczno powinny mieć długość od 7,5 do 8,5 m, szerokość maksymalnie 2,49 m, a wysokość nie większą niż 3,35 m. Konstrukcje muszą posiadać niską podłogę. Wymiana pasażerów odbędzie się drzwiami w układzie 0-2-2 albo 0-1-2. Jednostką napędową autobusów będzie silnik spalinowy o mocy od 90 kW do 140 kW. Pojazdy mają być wyposażone w zbiorniki CNG kompozytowe zamontowane na dachu pojazdu. Pojemność zbiornika paliwa metanowego musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia minimum 300 km.

Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona, typu półzamkniętego lub zamkniętego  z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Do dyspozycji kierowcy będzie radio oraz gniazdo USB. Fotele pasażerskie mają być wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną z miękką wkładką, łatwe do demontażu i montażu. Pasażerowie będą mogli naładować telefon poprzez gniazdo USB. Tablice zewnętrzne powinny być diodowe. Z kolei wewnątrz znajdzie się panel LED, zamontowany z przodu przedziału pasażerskiego w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych. Standardowo w pojazdach zostanie zamontowany monitoring.