MPK Opoczno blisko pierwszych elektrobusów. Jedna oferta w budżecie

infobus
22.03.2023 16:01

22 marca Gmina Opoczno otworzyła ofertę w przetargu na dostawę 12. autobusów elektrycznych, w tym sześć klasy MIDI i sześć klasy MAXI. Plus ładowarki.

To już drugi kontrakt autobusowy realizowany przez łódzkie miasto w oparciu o dotacje z NFOŚiGW. Pierwszy dotyczył zakupu pięciu autobusów klasy MINI z napędem CNG. Z kolei drugi, to pierwszy kontrakt w historii Opoczna na zakup pojazdów o napędzie bateryjnym. Z dofinansowaniem z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny.” Przy takim wolumenie lider w segmencie autobusów miejskich rynku w Polsce – firma Solaris Bus & Coach – nie mogła przejść obojętnie obok takiego kontraktu i dzisiaj złożyła w Opocznie ofertę. Jako jedyna.

SZEŚĆ PLUS SZEŚĆ

Zanim przejdziemy do złożonej dzisiaj oferty, przypomnijmy co punktowało Opoczno, że tylko Solaris się zdecydował na start. Wśród kryteriów technicznych mamy:

  • zastosowane rozwiązanie w zakresie konstrukcji nośnej spełnia wymagania wytrzymałości ich konstrukcji nośnej zgodnie z Regulaminem 66 EKG ONZ – 7 pkt,
  • spełnienie wymogu homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 29 EKG ONZ) – 7 pkt,
  • silnik centralny – 2 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium – 4 pkt

Nic specjalnego, natomiast najważniejszy chyba w tym przypadku był brak podziału zamówienia na części, co ograniczyło krąg potencjalnych wykonawców, którzy mogliby złożyć ofertę w tym przetargu. Nie wszyscy producenci autobusów klasy MAXI posiadają w swojej ofercie również autobusy MIDI i to o długości do 10,0 m. Na placu boju zatem tradycyjnie pozostają Solaris i ARP. Natomiast ofertę położył tylko producent z Bolechowa.

Jedna oferta

22 marca złożona przez Solaris Bus & Coach oferta obejmowała modele Urbino 12 electric oraz Urbino 9 LE electric i opiewała na sumę 36.037.071,36 PLN brutto / 29.298.431,70 PLN netto. Firma zadeklarowała gwarancję całopojazdową - 60 m-cy i gwarancję na magazyn energii - 96 m-cy

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie przedmiotowego zamówienia wynosiła 38.745.000,00 PLN brutto, czyli Solaris spokojnie się w niej zmieścił.

Naszym zdaniem opoczyński kontrakt producenta z Bolechowa ma już w kieszeni. Teoretycznie teraz komisja przetargowa wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie trzech kryteriów:

  • ceny (60%),
  • rozwiązań technicznych (20%),
  • długości okresu gwarancji (20%)..  

Opoczyńskie autobusy

Nowe autobusy elektryczne mają mieć długość od 8,0 do 10,0 m (MIDI) oraz od 11,0 do 13,0 m (MAXI), a wysokość max. 3,4 m. Będą to autobusy niskopodłogowe, o wysokości od podłoża do wejścia do autobusu max. 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem na olej napędowy. Moc silnika elektrycznego ma być nie mniejsza niż 120 kW w autobusach MIDI i nie mniejsza niż 160 kW w autobusach standardowych. Elektryki mają być wyposażone w baterie o mocy nominalnej minimum 260 kWh (MIDI) i 360 kWh (MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 220 km, bez doładowywania baterii. Autobusy mają być dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.

Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego lub półzamkniętego, klimatyzowana, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem. Znajdzie się tam m. in. radioodtwarzacz MP3/USB z zestawem głośników, wieszak, półka lub schowek, do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5 litra (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiająca bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3 litra. W przedziale pasażerskim mają być zamontowane gniazda USB (8 sztuk).

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, czyli monitor LCD, o przekątnej minimum 21, cali, przeznaczona do emisji przekazu informacyjnego. W pojazdach winien być zamontowany system zliczania pasażerów z dedykowaną bazą danych. System winien automatycznie zliczać pasażerów i działać w sposób nie wymagający obsługi przez kierowcę. System ten ma umożliwić zapisywanie uzyskanych danych w celu analizy frekwencji na danym kursie w układzie dziennym, tygodniowym, miesięcznym i rocznym.