Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Lublin wprowadza alkoholowe blokady AutoWatch

infobus
19.02.2018 09:58

16 lutego na ulice Lublina wyjechały nowe autobusy marki Solaris -po raz pierwszy w historii MPK z wbudowanym alkomatami. Można je m.in. spotkaćna liniach 10, 14, 17 i 55.

Blokady alkoholowe firmy AutoWatch zamontowane zostaną wewszystkich 15 przegubowych Solarisach Urbino 18, które MPK Lublin wydzierżawiłood Millennium Leasing na okres 10 lat. Na razie pasażerów wozi pięć takich pojazdów. Kolejne czterysą już w zajezdni przy ul. Grygowej, a ostatnia szóstka ma dotrzeć do Lublinanajpóźniej do 26 lutego.

-„Nowe autobusy sukcesywnie będą zastępować najstarszepojazdy, czyli Neoplany i Jelcze – informuje Weronika Opasiak, rzeczniczka MPKLublin.

Ponadto wydzierżawione przez lubelską spółkę autobusy sąwyposażone w klimatyzację, monitoring, ładowarki USB dla pasażerów orazurządzenia zliczające wsiadających i wysiadających pasażerów. O ich szczegółowymwyposażaniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Blokada alkoholowa – prawie standard

Polskim dystrybutorem blokad alkoholowych szwedzkiegoproducenta AutoWatch jest firma Systemy Autobusowe Sp. z o.o, która też jakojedna z pierwszych wprowadziła blokady alkoholowe do krajowej komunikacji. Ichpodstawowym zadaniem urządzenia jest wymuszenie badania trzeźwości u kierowcyprzed uruchomieniem silnika.

Generalnie uruchomienie autobusu staje się możliwe, gdywynik badania nie wskaże przekroczonego progu zawartości alkoholu w wydychanympowietrzu. Istotnym zadaniem blokad alkoholowych AutoWatch jest wspomaganiebezpiecznego zarządzania przedsiębiorstwem transportu publicznego.

Dlatego też rynek blokad alkoholowych rośnie w Polsce zkażdym miesiącem. Jednym z prekursorów wprowadzenie tych urządzeń dokomunikacji miejskiej był Szczecin. Natomiast najwięcej jak do tej poryzamówiły ich Miejskie Zakłady Autobusowew Warszawie, które odebrały już ponad 300 autobusów z blokadami alkoholowymi. Znajdziemy je m.in. w najnowszych autobusachelektrycznych Urbino 12 electric. Urządzenia zostały zamontowane także wpojazdach dla ZKM Gdańsk, PKM Jaworzno i PKM Czechowice-Dziedzice. Znajdziemy je również w autobusach marki Solaris dla Wilna i Kowna.

-„Blokady alkoholowe AutoWatch są bezinwazyjne dlaelektroniki pojazdu oraz proste w montażu. Z powodzeniem można je instalowaćzarówno w pojazdach fabrycznie nowych, na gwarancji, jak i , w pojazdachużywanych – mówi Jarosław Kępowski, dyrektor marketingu w SystemachAutobusowych.

Jak to działa?

Kierowca autobusu MPK Lublin, w którym zastosowano blokadęAutoWatch nie uruchomi silnika, dopóki nie wykona testu. Generalnie większośćprzedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce co rano sprawdza trzeźwość kierowcówwyruszających z zajezdni. Dotyczy to jednak I zmiany. Prowadzący z II zmiany przejmująnajczęściej pojazdy już na trasie i podlegają tylko wyrywkowej kontroli. Teraz obiezmiany będą potraktowane jednakowo, gdyż system „poprosi” kierowcę o chuchnięcie pokażdym wyłączeniu silnika na dłużej niż 15 minut.

Wszystkie aktywności systemu tj. wykonane testy, próbysabotażu oraz wyniki pomiarów zostają rejestrowane i przechowane, a poprzezzastosowanie dodatkowego modułu transmisji radiowej, można je przesłać dodowolnego komputera i odczytać. Raporty przekazywane z urządzenia AutoWatch pozwalają na dokonanie pogłębionej analizy wykonanych testów trzeźwości- np:

  • przy pierwszym teście (startowym) kierowcy, wynik wskazuje0,00 promila. Parę godzin później test wskazuje wynik 0,17 promila. Wedługpolskiego prawa taki poziom alkoholu w organizmie dla prowadzącego pojazd jestdopuszczalny. Raport pokazuje jednak, że kierowca pił alkohol podczas prowadzeniapojazdu.

  • przy pierwszym teście (startowym) kierowcy, wynik wskazuje0,15 – 0,18 promila. Takie zdarzenie zostaje odczytane kilka razy w tygodniu.Jak w pierwszym przykładzie, poziom alkoholu w organizmie dla prowadzącegopojazd jest dopuszczalny. Jednakże należy się zastanowić czy wartowspółpracować z takim kierowcą oraz czy nie stwarza on zagrożenia dla przewożonych pasażerów.

Jak podkreśla Jarosław Kępowski z Systemów Autobusowych, korzystanie z tego typuurządzeń w pojazdach komunikacji publicznej jest praktykowane od wielu lat wpaństwach Europy zachodniej oraz wielu stanach USA. Pozwoliło to na zredukowanie wypadkówspowodowanych spożyciem alkoholu nawet o ponad 40%. To właśnie w tych krajachzamontowanych jest już ponad 2 mln.