MPK Lublin walczy o unijne granty
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnew Lublinie chce powalczyć o dofinansowanie unijne dla dwóch projektów. Pierwszymiałby obejmować ok. 22 km przestarzałych odcinków trakcji trolejbusowej. Drugizaś zakładałby zakup 30 autobusów niskoemisyjnych klasy maxi jak i mega.Wartość obu inwestycji to co najmniej 78 mln zł, z czego 48 mln zł to kosztremontu samej sieci trolejbusowej.
Modernizacja starych odcinków sieci
Przestarzała infrastruktura oznaczastraty dla przewoźnika. To spadki napięcia i straty prądu sięgające nawet 11%na tych trasach jak wskazuje prezes lubelskiego MPK Tomasz Fulara. Wymianastarej sieci umożliwiłaby miejskiemu przewoźnikowi odzyskać przynajmniej ok 300- 400 tys. zł. W zależności od tego jak będzie skonstruowany terminarz konkursóww ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego lub ZintegrowanychInwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020 prace modernizacyjne mogłyby sięrozpocząć już na przełomie 2016 i 2017 roku.
Nowe autobusy
A trzeba mieć na uwadze, że MPK Lublinma jeszcze do wycofania Jelcze M11, M121M, Neoplany N4020 oraz MercedesyO405N2. Ponadto lubelska spółka posiłkuje się zlecając część swoich zadań przewozowychpodwykonawcom. W niedalekiej przyszłości obsługa części tych zadań zostanieprzekazana do zakładu trolejbusowego MPK. Jednak ten zabieg nie pozwoli nawycofanie wszystkich starych autobusów.
Przypomnijmy, że ostatnie nowe pojazdyna olej napędowy spółka kupiła w 2009 roku. Było to 20 sztuk Mercedesów ConectoLF oraz 10 egzemplarzy Conecto G. Potem MPK pozyskało jeszcze jedną sztukęużywanego Mercedesa O405NG z PKS Łódź. I na tym skończyły się zakupy autobusówprzez MPK. Spółka otrzymała co prawda 100 pojazdów kupionych przez miasto wramach projektu „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego”,jednak i to nie umożliwiło wycofania wszystkich leciwych autobusów.
Kiedy lubelskie MPK mogłoby rozpocząćzakupy? To też jest uzależnione od harmonogramu konkursów na unijne granty. Aleto nie jedyny projekt transportowy, który w najbliższych latach zostaniezrealizowany w Lublinie. Miasto już planuje kolejny etap modernizacjitransportu publicznego, w którym ma zostać pozyskanych przynajmniej 100kolejnych pojazdów.
„