MPK Lublin planuje magazyn energii. Przyniesie oszczędności
24 marca podpisano w Lublinie list intencyjny w sprawie stworzenia wspólnych magazynów energii.
Stronami w tym projekcie jest Politechnika Lubelska, MPK Lublin oraz firma Tele-Fonika Kable.
Trzy magazyny
Politechnika Lubelska razem z MPK Lublin oraz Tele-Fonika Kable Group, będą pracować nad projektem dotyczącym budowy modułowych magazynów energii dedykowanych przedsiębiorstwom. W efekcie powstaną trzy pilotażowe magazyny energii: jeden na terenie uczelni służący do badań funkcyjnych, kolejny w jednym z zakładów produkcyjnych TFKable i jeden na terenie zajezdni MPK Lublin przy ul. Grygowej.
Rozwiązanie ma być dedykowane dla przedsiębiorstw i stanowić odpowiedź na konieczność ograniczenia poboru mocy.
-"Dzięki temu projektowi będziemy mogli wykorzystywać magazynowaną energię. W przedsiębiorstwach, takich jak MPK Lublin, problem jest bardzo widoczny, bo szczytowy pobór mocy wynosi ponad 1500 kW, zaś średni dobowy – 70 kW. Generuje to ogromne koszty, wynikające z zapewnienia mocy przyłączeniowej przez zakład energetyczny. Proponowany magazyn ma pokryć częściowo zapotrzebowanie na energię i moc w chwilach, gdy dochodzi do maksymalnych obciążeń sieci. W efekcie, dobowa krzywa obciążenia zostanie spłaszczona i będzie możliwe obniżenie całkowitej mocy przyłączeniowej zakładu – powiedział Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin.
To ważna kwestia ze względu na planowane przepisy, wg których przedsiębiorstwa będą obciążone dodatkową opłatą w zależności od stosunku trwania obciążenia pełną mocą przyłączeniową do całego czasu pracy przedsiębiorstwa (w skali dnia). Opłacalne jest zatem obniżenie w szczycie (poprzez rozładowywanie magazynu) i zwiększenie obciążenia w dolinie (poprzez ładowanie magazynu), ponieważ im bardziej wyrównana będzie krzywa obciążenia, tym mniejsza będzie opłata, jaka spadnie na przedsiębiorstwo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Trochę techniki
-"Magazyn ma posiadać budowę kontenerową z możliwością równoległego łączenia kilku/kilkunastu magazynów, aby zwiększyć całkowitą moc i/lub pojemność, w zależności od potrzeb użytkownika. Magazyn ma być uniwersalny, tzn. ma mieć możliwość połączenia zarówno z siecią trójfazową niskiego napięcia, jak i z siecią napięcia stałego, np. siecią trakcyjną zasilającą trolejbusy – zapowiada dr inż. Dariusz Zieliński z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej.
Dodatkowym atutem w przypadku takiego magazynu ma być karta rozszerzeń, zawierająca mikrokontroler zarządzający magazynem na poziomie lokalnym. Za pomocą tego układu możliwa będzie optymalizacja zużycia mocy i energii w przedsiębiorstwie, a co za tym idzie redukcja mocy przyłączeniowej przedsiębiorstwa i generowanie oszczędności związanych ze zmniejszonym szczytowym obciążeniem.