MPK Lublin ma już 32 autobusy elektryczne
Pod koniec kwietnia nowe elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric wyjechały na ulice Lublina. Kursują na czterech liniach - nr 3, 7, 13, 29.
W przyszłym roku dołączą do lubelskiej floty kolejne Urbino 18 electric.
MAXI dosatwa
-„To ostatnia piątka w ramach tegorocznej dostawy. Aktualnie, mamy w naszym taborze aż 32 elektryczne trolejbusy. W przyszłym roku dołączą do nich kolejne elektryki, tym razem przegubowce” – informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.
Dostarczone autobusy elektryczne marki Solaris to realizacja zamówienia z maja 2020 r. Dostawa elektrobusów została zrealizowana
- w listopadzie 2021 roku (7 sztuk)
- w kwietniu 2022 roku (5 sztuk).
Wartość umowy opiewała na kwotę 32 mln zł.
Autobusy Solaris Urbino 12 electric są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane i klimatyzowane. Na pokładzie elektrobusów znajdują się biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką, bramki liczenia pasażerów oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
MEGA DOSTWA
Przypomnijmy, że umowa na 7 przegubowych autobusów elektrycznych Urbino 18 electric podpisana została w czerwcu 2021 r. W jej ramach ZTM zainwestował w infrastrukturę ładowania, zamawiając jedną pojedynczą i trzy podwójne ładowarki zajezdniowe typu plug-in. Zgodnie z umową realizacja zamówienia planowana jest na maj 2023 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamówione pojazdy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania, o pojemności nominalnej przekraczającej 150 kWh. Zmagazynowana w nich energia będzie napędzać elektryczny silnik centralny o mocy 240 kW. Proces kilkuminutowego ładowania baterii będzie możliwy dzięki pantografowi zamontowanemu na dachu. Ponadto autobusy będzie można ładować nocą w zajezdni poprzez klasyczne złącze plug-in.
Przestronne i komfortowe wnętrze autobusów zapewni miejsce dla 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. W autobusach zostanie zapewniony dostęp do pełnej klimatyzacji – oddzielnej dla kierowcy i pasażerów. Ponadto podróżni będą mieli możliwość podładowania urządzeń mobilnych dzięki gniazdom USB, rozmieszczonym w przestrzeni pasażerskiej. Na pokładzie dostępny będzie również rozbudowany system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami wewnętrznymi, a także system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, zwiększający bezpieczeństwo podróżowania.
Lubelski przewoźnik zdecydował się również na zamówienie nowoczesnego systemu zdalnej diagnozy eSConnect, który umożliwia sprawne zarządzanie flotą autobusów elektrycznych i optymalne jej wykorzystanie. Główną zaletą systemu jest możliwość śledzenia danych na temat lokalizacji floty autobusowej w czasie i przestrzeni wraz z aktualnym stanem naładowania baterii oraz zdalna identyfikacja ewentualnych błędów.
Lubelska współpraca
Zamówione dzisiaj pojazdy to pierwsze przegubowe autobusy elektryczne Solarisa, które trafią do Lublina. Współpraca Solarisa z Lublinem sięga jednak aż 1996 roku, kiedy to do Lublina – jako jednego z pierwszych miast w Polsce – trafiły autobusy firmy z Bolechowa.
Ponadto w ostatnim czasie przewoźnik zamówił 32 elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric oraz 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18. ZTM w Lublinie systematycznie rozbudowuje również sieć ładowarek w mieście.Z