MPK Łomża o hybrydowych testach Volvo 7900

infobus
03.12.2014 22:34

 

W listopadzie br. MPK Łomża testowało hybrydowy autobus Volvo 7900 Hybrid Euro 6, który szybko wśród pasażerów i kierowców zyskał nową nazwę …„Biała Brygida”. Pojazd został oceniony jako elegancki, ekonomiczny i komfortowy. Wszyscy zwrócili uwagę na jego stronę stylistyczną. Zdaniem użytkowników hybrydowe Volvo jest bardzo eleganckie –począwszy od kolorów na zewnątrz i we wnętrzu, pastelowych wykończeń, wygodnych, miękkich siedzeń aż po solidnie wykonane elementy wyposażenia. Jasne, ledowe oświetlenie sprawia, że tym pojazdem chce się podróżować. Do tego chodzi całopojazdowa klimatyzacja i ogrzewanie sterowane elektronicznie, z termostatem, który włącza je automatycznie przy spadku temperatury w pojeździe. Autobus cicho rusza z przystanków –dzięki silnikowi elektrycznemu. Również elektryczny jest napęd drzwi. Kierowca MPK Łomża, Pan Zbyszek, który na co dzień jeździ Scanią Omnicity –wysoko ocenił parametry pracy silników, skrzyni biegów, ale także przydatność wyposażenia dodatkowego – na przykład prostą, intuicyjną obsługę systemów elektronicznych, elektryczne wspomaganie kierownicy, wygodny, obracany fotel kierowcy z zamontowanym mikrofonem do rozmów z pasażerami. Jak mówi, autobus prowadzi się tak lekko, że chwilami czuł się niczym w „melexie”, a nie 12-metrowym autobusie. Jednak tym co zaintrygowało go najbardziej był sposób uruchamiania pojazdu. Okazało się, że w testowym pojeździe zamontowany został specjalny system kontroli trzeźwości kierowcy, który pozwala uruchomić pojazd dopiero po dmuchnięciu w alkomat. Ponadto kierowcy podkreślali płynne działanie dwunastobiegowej, automatycznej skrzyni biegów Volvo I-shift. Dopracowane zawieszenie idealnie amortyzuje nierówności na drodze, a ksenonowe światła zapewniają doskonałą widoczność po zmierzchu.
Volvo 7900 Hybrid Euro 6 w Łomży Testowe Volvo 7900 Hybrid Euro 6Testowe Volvo 7900 Hybrid Euro 6Testowe Volvo 7900 Hybrid Euro 6
I najważniejsze –wyniki spalania Volvo 7900 Hybrid Euro 6. Średnie zużycie paliwa autobusu szwedzkiego producenta odnotowane przez MPK Łomża wahało się między 24 a 26 l / 100 km, czyli o kilka litrów mniej niż w podobnych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi, użytkowanymi przez podlaskiego przewoźnika. Pan Zbyszek –drugi kierowca testujący „hybrydę”uważa, że po dłuższym użytkowaniu takiego autobusu i opanowaniu najbardziej ekonomicznego sposobu jazdy zużycie paliwa udałoby się jeszcze zmniejszyć. Podkreślił również bardzo dobre współdziałanie obu silników. Jego zdaniem na silniku elektrycznym można przejechać niemal pół miasta (np. od ul. Rządowej do Sikorskiego) przy prędkości ok. 50 km/h. Akumulatory doładowują się w trakcie hamowania na tyle, że dostarczają potrzebnej do jazdy energii, a silnik spalinowy włącza się dopiero przy większym przyśpieszeniu. Na początku kierowcy obawiali się, że mały silnik spalinowy (o pojemności 5 litrów) nie podoła pokonywaniu wzniesień, lub innych obciążeń. Okazało się jednak, że w trudniejszych momentach oba silniki „współpracują”i pojazd jest nawet szybszy niż przy napędzie tradycyjnym. Jak zauważają prowadzący MPK, jedyną rzeczą, która powodowała dyskomfort była przeszklona obudowa kabiny kierowcy, w której po zmierzchu odbijały się światła samochodów jadących z naprzeciwka i przeszkadzały w prowadzeniu autobusu. Zdaniem łomżyńskich kierowców jest jednak na to sposób –wystarczy wstawić matową lub przyciemnioną szybę. Na pytanie czy takim autobusem chcieliby jeździć na stałe, obaj Zbyszkowie odpowiedzieli bez chwili zastanowienia –oczywiście, że tak.