MPK-Łódź wynajmie 40 autobusów
Długoterminowa dzierżawa nowego taboru staje się coraz popularniejsza w Polsce. Kolejnym przewoźnikiem (po MPK Poznań, PKM Jastrzębie Zdrój i MPK Wrocław), który chce w ten sposób odnowić swój tabor jest MPK-Łódź. Spółka ogłosiła dzisiaj przetarg na dostawę w formie najmu na okres 8 lat łącznie 40 szt. miejskich autobusów niskopodłogowych (25 przegubowych i 15 jednoczłonowych) wraz z serwisem. Pojazdy powinny spełniać m.in. następujące wymagania:
– muszą być fabrycznie nowe, tj. wyprodukowane nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed terminem realizacji dostawy oraz nie eksploatowane dotychczas;
– muszą być identyczne w ramach danej grupy (przegubowe/jednoczłonowe), w szczególności pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia.
Przypomnijmy, że najnowszy trend zakresie wynajmu autobusów miejskich zapoczątkowało MPK Poznań, które już dwukrotnie skorzystało z tego narzędzia finansowego. Po raz ostatni w 2013 r., kiedy wydzierżawiło 25 autobusów od konsorcjum Solaris i PKO BP. W tym roku przetargi na dzierżawę nowych pojazdów rozstrzygnęły już dwie firmy: MPK Wrocław (57 szt.) i PKM Jastrzębie-Zdrój (15 szt.), które zresztą już odebrało swoje pojazdy. W obu tych zamówieniach bezkonkurencyjny okazał się Solaris wraz z nowym partnerem –Millenium Leasing. W jastrzębskim przetargu zastosowano tylko jedno kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty –była to w 100% cena. Pod tym kątem to postępowanie znacznie różniło się od zamówień MPK Poznań i MPK Wrocław. W stolicy Wielkopolski zastopowano pięć kryteriów wyboru oferty, z czego najważniejszy był całkowity koszt dzierżawy oferowanych pojazdów z wagą 79%. Kolejnymi elementami oceny były warunki gwarancji (gwarancja zarówno na powłokę lakierniczą jak i na cały autobus), warunki serwisu (terminy wykonywania napraw bieżących, rabaty przy dostawie części, czas dostaw części zamiennych) oraz gotowość techniczna –odpowiednio w randze 4, 3 i 5%. Z kolei we Wrocławiu zastosowano trzy kryteria wyboru oferty, gdzie pozycja „najniższa cena”miała zdecydowanie największą wagę –aż 90%. Ponadto o końcowej ocenie złożonych ofert decydowała ocena techniczna (5%) i zużycie energii (5%). Najnowszy łódzki przetarg z czterema kryteriami pod względem wymagań lokuje się pomiędzy poznańskim a wrocławskim zamówieniem. Podobnie jak we wszystkich wymienionych postępowaniach tak i w Lodzi najważniejsze jest kryterium najniższej ceny z wagą 78%. Następnie mamy parametry techniczne i funkcjonalno-użytkowe z dość wysoką rangą 15%. Tutaj producenci mogą zyskać dodatkowe punkty za:
– muszą być fabrycznie nowe, tj. wyprodukowane nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed terminem realizacji dostawy oraz nie eksploatowane dotychczas;
– muszą być identyczne w ramach danej grupy (przegubowe/jednoczłonowe), w szczególności pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia.
Przypomnijmy, że najnowszy trend zakresie wynajmu autobusów miejskich zapoczątkowało MPK Poznań, które już dwukrotnie skorzystało z tego narzędzia finansowego. Po raz ostatni w 2013 r., kiedy wydzierżawiło 25 autobusów od konsorcjum Solaris i PKO BP. W tym roku przetargi na dzierżawę nowych pojazdów rozstrzygnęły już dwie firmy: MPK Wrocław (57 szt.) i PKM Jastrzębie-Zdrój (15 szt.), które zresztą już odebrało swoje pojazdy. W obu tych zamówieniach bezkonkurencyjny okazał się Solaris wraz z nowym partnerem –Millenium Leasing. W jastrzębskim przetargu zastosowano tylko jedno kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty –była to w 100% cena. Pod tym kątem to postępowanie znacznie różniło się od zamówień MPK Poznań i MPK Wrocław. W stolicy Wielkopolski zastopowano pięć kryteriów wyboru oferty, z czego najważniejszy był całkowity koszt dzierżawy oferowanych pojazdów z wagą 79%. Kolejnymi elementami oceny były warunki gwarancji (gwarancja zarówno na powłokę lakierniczą jak i na cały autobus), warunki serwisu (terminy wykonywania napraw bieżących, rabaty przy dostawie części, czas dostaw części zamiennych) oraz gotowość techniczna –odpowiednio w randze 4, 3 i 5%. Z kolei we Wrocławiu zastosowano trzy kryteria wyboru oferty, gdzie pozycja „najniższa cena”miała zdecydowanie największą wagę –aż 90%. Ponadto o końcowej ocenie złożonych ofert decydowała ocena techniczna (5%) i zużycie energii (5%). Najnowszy łódzki przetarg z czterema kryteriami pod względem wymagań lokuje się pomiędzy poznańskim a wrocławskim zamówieniem. Podobnie jak we wszystkich wymienionych postępowaniach tak i w Lodzi najważniejsze jest kryterium najniższej ceny z wagą 78%. Następnie mamy parametry techniczne i funkcjonalno-użytkowe z dość wysoką rangą 15%. Tutaj producenci mogą zyskać dodatkowe punkty za:
– unifikację oferowanej marki autobusów z taborem eksploatowanym w MPK-Łódź (max 12 pkt);
– unifikację silnika z marka autobusu (max 12 pkt.);
– wysoki moment obrotowy silnika (max 12 pkt.);
– zastosowanie rozwiązania zapewniającego dostęp do obsługi klimatyzacji z wnętrza autobusu (max 4 pkt.);
– zastosowanie rozwiązań umożliwiających kontrolę i uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych w autobusie, w jednej wydzielonej od silnika komorze z dostępem z zewnątrz autobusu) (max 4 pkt.);
– najwyższą liczbę miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi (max. liczba pkt przyznana jest za 14 miejsc i więcej) (max 4 pkt.);
– niepalność materiałów użytych do wygłuszenia komory silnika (max 2 pkt.).
Dodatkowo mamy jeszcze kryterium „parametry ekologiczne”z wagą: 5% oraz zupełną nowość –najniższa suma jednostkowych stawek brutto za każdy 1 tys. wozokilometrów przekroczenia względem szacowanego łącznego przebiegu autobusów w ramach danej grupy pojazdów (waga 2%). To jak najbardziej perspektywiczne kryterium, które może mieć olbrzymie znaczenie w ostatecznym rozliczeniu kosztu dzierżawy.
Aktualnie MPK-Łódź dysponuje flotą ok. 410 autobusów. W zeszłym roku firma zakupiła 50 nowych pojazdów Mercedes-Benz Conecto LF (20 szt. przegubowych i 30 szt. standardowych), dzięki czemu średnia wieku łódzkiego taboru obniżyła się do 7 lat. Udział pojazdów niskopodłogowych wynosi 92%. Po Łodzi jeździ już 168 autobusów marki Mercedes-Benz (najwięcej w Polsce) i tym samym jest to najliczniejsza grupa w taborze MPK. Drugie miejsce pod tym względem ma Solaris z liczbą 110 pojazdów. I to właśnie ci dwaj producenci są największymi faworytami w najnowszym przetargu. Otwarcie ofert zaplanowano na 16 czerwca.