MPK Łódź wyemitowało obligacje

infobus
12.02.2007 11:55

W grudniu 2006 r. MPK Łódź podpisało umowę z BPH S.A. dotyczącą programu emisji obligacji przychodowych. Uroczystość odbyła się w stylowych wnętrzach Muzeum Kinematografii w Łodzi…

2_7603_760

MPK Łódź Sp. z o.o. jest klientem BPH już od 3 lat. Dotychczasowa, dobra współpraca miała niewątpliwie duży wpływ na wybór instytucji, która wzięłą na siebie organizację emisji oraz sprzedaż obligacji przedsiębiorstwa. Ich łączna wartość to 166 mln zł. Obligacje przychodowe pozwalają na zabezpieczenie wierzytelności wobec obligatoriuszy przychodami pochodzącymi z określonego przedsięwzięcia albo z majątku przedsięwzięcia, które zostało sfinansowane z emisji obligacji. Spółka podkreśla, że środki uzyskane ze sprzedaży papierów wartościowych zostaną przeznaczone na realizację projektu Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Obligacje będą emitowane na okaziciela w transzach nie mniejszych niż 20 mln zł. Już na podstawie tych danych można się zorientować, że nie jest to oferta skierowana do klientów indywidualnych. Obligacje mogą kupować instytucje, fundusze inwestycyjne, itp. Właściciele spółki liczą, że zainteresowane nimi będą międzynarodowe instytucje finansowe. W umowie między bankiem a MPK jest także bardzo korzystny dla łódzkiego przewoźnika zapis. –’Jesteśmy jako bank zobowiązani do tego, żeby wykupić obligacje wtedy, kiedy spółka będzie potrzebowała pieniędzy, niezależnie od tego czy w danym momencie znajdzie się inwestor, czy nie’ –mówi Dariusz Kacprzyk dyrektor zarządzający Banku BPH.
Projekt 'Łódzki Tramwaj Regionalny’ obejmuje wymianę torowiska na całej długości trasy oraz zakup nowych tramwajów i systemu sterowania ruchem na skrzyżowaniach. Jego koszt to 265 mln zł. Wiadomo już, że połowę pieniędzy na inwestycję zostanie przekazane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Resztę musi wyłożyć miasto. Obligacje są pomysłem na pozyskanie brakujacej puli. Rada Miejska oszacowała, że maksymalny koszt wykupu obligacji wyniesie ok. 276 mln zł.

1_760

MPK Łódź – pionierem

Przedstawiciele łódzkiego przewoźnika uważają, iż obligacje przychodowe to to doskonały instrument finansowy dla spółek miejskich, jednak do tej pory niewykorzystywany na szerszą skalę w Polsce. Jest dużo wygodniejszy, a przede wszystkim bezpieczniejszy niż zaciąganie kredytów. Nie naraża bowiem spółki na straty związane z zajęciem majątku, w tym przypadku autobusów, lub tramwajów. W przypadku Łodzi zabezpieczeniem wierzytelności mają być dochody z ŁTR oraz dopłaty miasta do kapitału MPK. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że warunkiem czerpania dochodów z linii szybkiego tramwaju, jest późniejsze zawarcie przez MPK umowy na obsługę ŁTR na okres wykupu obligacji, a więc 25 lat. Należy także wspomnieć o kolejnym ważnym atucie – MPK posiada zdolność kredytową, co nie zamyka drogi do ewentualnych innych dużych posunięć finansowych.
Zdaniem przedstawicieli MPK Łódź, kontrakt z BPH jest pierwszą tego typu umową w Europie Środkowej zawartą przez przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej. Wcześniej z tego typu rozwiązana korzystały inne działające w segmencie publicznym. M.in. w listopadzie 2005 roku doszło do podpisania podobnej umowy przez firmę Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy, która uruchomiła Programu Emisji Obligacji Przychodowych. Jeżeli chodzi natomiast o przypadki odnowy taboru miejskiego to z obligacji skorzystały m.in. władze Opola, które oprócz papierów wartościowych miały do dyspozycji  miejski budżet oraz pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jednak skala inwestycji była tutaj nieporównanie mniejsza – łączna wartość przedsięwzięcia wyniosła 4 mln zł.
Warto zauważyć, że opisywane tutaj rozwiązanie pozyskiwania znaczących funduszy na inwestycje publiczne jest popularne w Stanach Zjednoczonych. W Polsce jednak do tej pory samorządy i miejskie spółki niezbyt chętnie korzystały z obligacji przychodowych. To może m.in. wynikać z braku praktyki w stosowaniu tego instrumentu. Mamy nadzieję, że pozytywne doświadczenia Łodzi, Opola, czy Bydgoszczy zachęcą inne polskie miasta do finansowania nowych komunikacyjnych projektów ten właśnie sposób.