MPK Łódź udziałowcem PKS w Myślenicach

infobus
08.01.2008 13:28
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne –Łódź Sp. z o.o. kupiło ponad 82% udziałów w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej Myślenice, płacąc gminie Myślenice, która była właścicielem PKS-u 2,1 mln zł. Umowa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
Myślenicki PKS został przejęty przez gminę w 2004 roku, w ten sposób uniknięto włączenia go do podobnego przedsiębiorstwa w Krakowie. Dzięki temu zabiegowi uratowano wówczas 160 miejsc pracy. Aktualnie PKS w Myślenicach zatrudnia 163 osoby, dysponuje 75 pojazdami, w tym 72 autobusami. Miesięcznie autobusy przejeżdżają ok. 460 tys. km, m.in. na trasach do Krakowa, Szczawnicy, Zakopanego.
Główny udziałowiec myślenickiego przedsiębiorstwa dysponuje ponad 400 autobusami oraz blisko 500 wagonami tramwajowymi. Według danych podawanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, Spółka dysponuje najmłodszym taborem w Polsce.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź Spółka z o.o. jest jednoosobową spółką Gminy Łódź. Jej kapitał zakładowy wynosi 133.123.527 zł (sto trzydzieści trzy miliony sto dwadzieścia trzy tysiące pięćset dwadzieścia siedem złotych) i dzieli się na 18.329 (osiemnaście tysięcy trzysta dwadzieścia dziewięć) równych i niepodzielnych udziałów po 7.263 zł (siedem tysięcy dwieście sześćdziesiąt trzy złote) każdy.
Kilka lat temu Spółka była na krawędzi bankructwa. Po zmianie zarządu, którym od września 2003 roku kieruje dr Krzysztof Wąsowicz i zrealizowaniu autorskiego „Programu Naprawczego”, MPK Łódź od trzech lat generuje zyski nie mniejsze niż 10 milionów złotych. Podstawową działalność Spółki stanowią usługi przewozowe. Zadania te wykonywane są w obrębie granic administracyjnych miasta Łodzi na 81 liniach komunikacyjnych, z tego na 15 tramwajowych oraz 66 autobusowych (58 dziennych i 8 nocnych).
Od kwietnia 2002 roku przedsiębiorstwo posiada licencję uprawniającą do prowadzenia przewozów w komunikacji miejskiej przez najbliższe 50 lat. MPK Łódź Spółka z o.o. jest jednym z największych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Polsce i bardzo aktywnym przedsiębiorstwem regionu, które zajęło wysoką, 512, pozycję w tegorocznym rankingu Rzeczpospolitej – Lista 2000 największych firm w kraju. Potwierdza to dobrą kondycję finansową firmy. Aktualnie MPK Łódź Sp. z o.o. realizuje projekt pod nazwą Łódzki Tramwaj Regionalny, który jest największą w kraju inwestycję współfinansowaną przez Unię Europejską. Oprócz usług przewozowych świadczonych na terenie Łodzi, posiada także dalekobieżną linię autobusową do Warszawy (www.ela.lodz.pl). Ponadto, od stycznia 2004 roku uruchomiło pierwszą w Polsce komercyjną linie tramwajową do podłódzkich Pabianic. Wpływy z biletów zasilają kasę MPK. Według szacunków Pabianice oszczędzają dzięki komercyjnej linii tramwajowej około 1 miliona złotych. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce uregulowaniami prawnymi, gminy są zobowiązane do zapewnienia transportu zbiorowego. W praktyce oznacza to, że wykupują u przedsiębiorstw komunikacyjnych „usługę transportową”, czyli płacą za wozokilometr, a nie za liczbę przewiezionych pasażerów. Także po stronie gmin jest ustalanie cen biletów i to gminy zarabiają na sprzedaży biletów, z których opłacają transport zbiorowy.
Tory tramwajowe, po których do 1 stycznia 2004 roku jeździły tramwaje Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej zostały potraktowane jak zwykła droga publiczna, która może być użytkowana przez wszystkich posiadających odpowiednie pojazdy do poruszania się po niej, czyli tramwaje. MPK z Łodzi zaproponowało Pabianicom przewożenie ludzi na trasie od zajezdni przy ulicy Chocianowickiej w Łodzi do pętli przy ulicy Wiejskiej w Pabianicach. Pabianice z tytułu uruchomienia tej linii nie ponoszą żadnych kosztów bezpośrednio związanych z przewożeniem ludzi.
MPK Łódź Spółka z o.o. prowadzi działalność obejmującą:
– świadczenie usług przewozowych w zakresie komunikacji miejskiej, zamówionych przez Zarząd Miasta Łodzi wraz z obsługą pasażera,
– świadczenie innych zleconych usług przewozowych środkami komunikacji miejskiej, tzw. przewozów zamkniętych,
– świadczenie usług transportowych dla osób niepełnosprawnych pojazdami specjalistycznymi,
– produkcję elementów i regenerację części zamiennych na potrzeby własne w ramach usług wewnętrznych,
– wykonywanie usług zewnętrznych,
– pozostałą działalność (w tym pozostałą operacyjną i finansową).
Świadczenie usług przewozowych środkami komunikacji miejskiej realizowane jest przez 6 zakładów komunikacyjnych (3 zakłady komunikacji tramwajowej, 3 zakłady komunikacji autobusowej). Usługi transportowe dla osób niepełnosprawnych wykonywane są przez Zakład Przewozu Osób Niepełnosprawnych, powołany na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Zarządem Miasta Łodzi a MPK Łódź Spółka z o.o. Działalność ta służy rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych. Warto zaznaczyć, iż inicjatywa MPK-Łódź w zakresie przewozu osób niepełnosprawnych była pionierska w skali kraju.
Usługi działalności pomocniczej to:
– usługi informatyczne.
W ramach pozostałej działalności operacyjnej wykonujemy usługi reklamowe w zakresie dzierżawy miejsc na reklamy na tramwajach i autobusach oraz na wiatach przystankowych i innych budowlach.
PKS Myślenice sp. z o.o. funkcjonuje na rynku w oparciu o ponad 50-letnie doświadczenia. Podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie przewozów osobowych. Przedsiębiorstwo oferuje 68 regularnych linii w ramach rozkładu jazdy oraz 30 linii związanych z przewozem młodzieży szkolnej. Działalność przewozowa obejmuje swoim zasięgiem przede wszystkim teren powiatu myślenickiego oraz obsługę komunikacji pomiędzy powiatem a miastem Kraków. Wykonuje również regularne połączenia do Zakopanego, Szczawnicy, Koniny, Szczyrzyc, Góry Jana, Kamienicy i Wadowic. Komunikacja nieregularna prowadzona jest zarówno na terenie całego kraju jak i za granicą.
Dodatkowa działalność polega na świadczeniu usług w zakresie:
– wynajmu autobusów
– naprawy i diagnostyki pojazdów
– najmu lokali oraz powierzchni reklamowych
– mycia i sprzątania pojazdów
– detaliczną sprzedaż paliw.
Przedsiębiorstwo PKS w Myślenicach rozpoczęło działalności 1 stycznia 1966 roku jako jeden z dziewięciu Oddziałów Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa PKS w Krakowie. Przedmiotem jego działania było wówczas zarówno prowadzenie komunikacji autobusowej jak i przewóz ładunków i spedycja. Oddział dysponował 108 jednostkami transportowymi, a zatrudnienie wynosiło 327 osób. W początkowym okresie działalności firmy dworzec autobusowy ulokowany był na myślenickim rynku. Ze względu na wzrost zapotrzebowania na usługi związane z przewozem osób, podjęto decyzję o budowie nowego dworca. W 1974 r. został oddany do użytku obecny budynek dworca przy ul. Słonecznej. W dniu 07.06.1990 r. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej na mocy Zarządzenia nr 46 dokonał rozdzielenia przedsiębiorstwa państwowego Krajowa Komunikacja Samochodowa w Warszawie i z dniem 1 lipca 1990 roku powołał do życia Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Myślenicach. Od 1 października 1996 roku organem założycielskim został Wojewoda Małopolski. Zarządzeniem nr 314/02 z dnia 31 października 2002 roku Wojewoda Małopolski ustanowił od dnia 07 listopada 2002 r. zarząd komisaryczny nad przedsiębiorstwem. Począwszy od 1.01.2005 r. przedsiębiorstwo państwowe PPKS jest przedmiotem leasingu pracowniczego przez spółkę celową zawiązaną 24.04.2004 r. Współwłaścicielami PKS spółka z o.o. jest Gmina Myślenice.