MPK-Łódź ogłasza przetarg na 51 autobusów [FILM]
23 marca MPK-Łódź ogłosi przetarg na 10-letni wynajem 51 szt. nowych autobusów.
Wszystkie mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku.
MAX i MEGA
Jutro - 22 marca - ma zostać opublikowany w Europejskim Dzienniku Zamówień Publicznych łódzki przetarg na dziesięcioletni wynajem autobusów. Przetarg dotyczy dzierżawy:
- 29 jednoczłonowych autobusy typu MAXI (12 m )
- 22 przegubowych autobusów typu MEGA (18 m)
które zostaną rozdysponowane między dwiema zajezdniami autobusowymi, czyli Zajezdnią Limanowskiego i Zajezdnią Nowe Sady.
Jak zapowiada spółka, w najnowszym przetargu jednym z podstawowych wymogów poza niską podłogą czy klimatyzacją będzie moduł rekuperacji, który wykorzystuje energię wytwarzaną w czasie hamowania do zasalania pokładowych instalacji. Chodzi o wersję lekką hybrydy - czyli system „mild hybrid”. Będzie on dodatkowo punktowany, co znaczy, że przewoźnik stawia na ekologiczne rozwiązania.
Warto zaznaczyć, że rekuperację mają już autobusy, które kursują po Łodzi od 2019 r., czyli Solarisy IV generacji.
Łózki standard
Zamawiane przez MPK-Łódź autobusy jednoczłonowe mają mieć możliwość przewozu minimum 85 osób, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Natomiast przegubowce powinny mieć 135 miejsc, w tym 38 siedzących.
Ponadto nowe łódzkie autobusy wyposażone zostaną w:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice informacyjne, urządzenia głośnomówiące)
- cyfrowy system rejestracji obrazu
- system automatycznego zliczania pasażerów
- automat do sprzedaży biletów w pojazdach
- system informacji wizualnej
- system monitorowania ciśnienia i temperatury opon
Średni wiek - 7,9 lat
Średni wiek łódzkiego autobusu to 7,9 lat. W przypadku autobusów przegubowych jest to aż 9,13. Chociaż w 2016 r. łódzki przewoźnik miał jedne z najmłodszych autobusów w Polsce, to brak dostaw taboru w latach 2016 -2019 spowodował znacznie obniżenie średniego wieku łódzkich autobusów.
Dostawa 51 autobusów w tym roku pozwoli utrzymać średni wiek autobusu na poziomie 8 lat, a także umożliwi wycofanie najstarszych modele autobusów, w tym pojazdów marek Volvo czy Jelcz.
Obecnie ok. 47 proc. łódzkiego taboru autobusowego stanowią Solarisy, 34 proc. to marka Mercedesy, 10 proc. Isuzu, 4,8 proc. Volvo i 4,3 proc. to Jelcze.
Zobaczcie, co o najnowszym zamówieniu MPK, mówi jej szef - Zbigniew Papierski: