MPK Łódź o testach hybrydowego Citaro G C2 [FILM]
Nie tylko jest ekologiczny, ale również potrafi sam wyhamować przed przeszkodą. Właśnie taki autobus przez niemal miesiąc testuje MPK Łódź. Do 2 grudnia Mercedes Citaro G C2 Hybrid ma kursować na liniach 70, 65 i 52.
„Pojazd będzie testowany przez trzy tygodnie listopada kolejno na liniach 70, 52 i 65” – tłumaczył Expressowi Ilustrowanemu prezes MPK, Zbigniew Papierski. – „Jeśli oszczędności na paliwie okażą się na tyle duże, że warto będzie zainwestować, będę zabiegał o to, aby takie autobusy pojawiły się w naszej flocie.”
{https://www.youtube.com/watch?v=w3D7HAOxaYE}
Jak działa hybrydowy C2?
Pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów zabudowany jest elektryczny silnik tarczowy. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd (podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu). Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w superkondensatorach. Moc silnika elektrycznego osiąga 14 kW i 220 Nm momentu obrotowego.
Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, a nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika.
W Mercedes-Benz Citaro G Hybrid został zastosowany asystent kierowcy, system Preventive Brake Assist wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie poprawy bezpieczeństwa jest system Sideguard Assist wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi cyklistami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.
W autobusie może podróżować jednocześnie 41 pasażerów na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących.
„