MPK-Łódź dokłada do nowych autobusów. Mercedes wygrywa
28 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi wybrało najkorzystniejszą ofertę w przetargu na najem 52 niskopodłogowych przegubowców.
To jeden z największych w tym roku kontraktów na nowe autobusy w Polsce. Swoje propozycje złożyły firmy EvoBus, Solaris i MAN, jednak autobusy Mercedesa zdystansowały rywali ceną. I na tę ofertę zdecydował się przewoźnik.
KRYTERIA OCENY OFERT
Zamawiający wybrał najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), parametrów techniczno-użytkowych (10%), parametrów ekologicznych (10%). Wśród kryteriów technicznych, MPK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyznało najwięcej punktów:
- zastosowanie modułu hybrydowego 30 pkt, zastosowanie rozwiązań umożliwiających kontrolę i uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych w autobusie, w jednym miejscu obsługowym – 15 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – powyżej 14 miejsc – 20 pkt,
- system awaryjnego hamowania (inteligentne wspomaganie hamowania) oraz system monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – system sygnalizujący ewentualną kolizję z przeszkodami stałymi lub ruchomymi podczas jazdy i skręcania w prawo – 20 pkt,
- długość pomostu dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego równa lub większa niż 2,70 m – 10 pkt, siedzenia pasażerskie z zastosowaniem rozwiązania antybakteryjnego – 5 pkt.
Wybór oferty
Z naszej wcześniej symulacji wynikało, że bezapelacyjnym zwycięzcą tego przetargu zostanie konsorcjum Evobus Polska i Pekao Leasing. Dzięki zdecydowanie niższej cenie niż konkurencka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednak pamiętajmy, że budżet operatora na ten cel wynosił 184.894.338,00 zł brutto. To oznacza, że wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - także ta najtańsza o ok 9 mln zł. Natomiast przy takiej różnicy pomiędzy propozycją Mercedesa, a pozostałymi dwiema ofertami (ok 31 mln zł między EvoBus a MAN), ciężko założyć, że przy ponowionym przetargu byłoby taniej.
Dzisiaj MPK potwierdziło, że dołoży do nowego taboru, a Mercedes wróci po kilku latach nieobecności z nowymi autobusami do Łódzi:
ŁÓDZKIE PRZEGUBOWCE
Nowe autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz o wysokości w wejściu nie większej niż 340 mm od podłoża. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 220 kW. MPK preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, co też jest odpowiednio punktowane.
Stanowisko pracy kierowcy ma być oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. Wymagane jest zabudowanie prawej strony ściany kabiny kierowcy tak, aby obejmowała ona przestrzeń wraz z przednim skrzydłem pierwszych drzwi i aby kierowca niezależnie od dostępu ze środka pojazdu miał do niej również dostęp bezpośrednio z zewnątrz autobusu. Kabina będzie wyposażona m.in. w lodówkę, gniazdo USB, uchwyt na napoje.
Siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tkaniny odpornej na uszkodzenia. Materiał obiciowy siedzeń będzie wykonany z tkaniny według wzoru stosowanego przez MPK, zawierającego jego logo. Zarówno przedział pasażerski, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze białym. W środku znajdzie się tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej. Tablica może być wykonana w technologii LCD lub LED. Dodatkowo zamawiający wymaga montażu elektronicznej tablicy dwustronnej LCD z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiające prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej i innych treści graficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełni tablica wewnętrzna boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali, umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach, wyróżnienie informacji o bieżącym przystanku przed dojazdem do niego oraz o następnym przystanku po ruszeniu z przystanku), czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus), piktogram np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych.