Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK-Łódź dokłada do nowych autobusów. Mercedes wygrywa

infobus
28.06.2022 20:00

28 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi wybrało najkorzystniejszą ofertę w przetargu na najem 52 niskopodłogowych przegubowców.

To jeden z największych w tym roku kontraktów na nowe autobusy w Polsce. Swoje propozycje złożyły firmy EvoBus, Solaris i MAN, jednak autobusy Mercedesa zdystansowały rywali ceną. I na tę ofertę zdecydował się przewoźnik.

KRYTERIA OCENY OFERT

Zamawiający wybrał najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (80%), parametrów techniczno-użytkowych (10%), parametrów ekologicznych (10%). Wśród kryteriów technicznych, MPK wyodrębniło następujące rozwiązania, za które przyznało najwięcej punktów:

  • zastosowanie modułu hybrydowego 30 pkt, zastosowanie rozwiązań umożliwiających kontrolę i uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych w autobusie, w jednym miejscu obsługowym – 15 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – powyżej 14 miejsc – 20 pkt,
  • system awaryjnego hamowania (inteligentne wspomaganie hamowania) oraz system monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – system sygnalizujący ewentualną kolizję z przeszkodami stałymi lub ruchomymi podczas jazdy i skręcania w prawo – 20 pkt,
  • długość pomostu dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego równa lub większa niż 2,70 m – 10 pkt, siedzenia pasażerskie z zastosowaniem rozwiązania antybakteryjnego – 5 pkt.

Wybór oferty

Z naszej wcześniej symulacji wynikało, że bezapelacyjnym zwycięzcą tego przetargu zostanie konsorcjum Evobus Polska i Pekao Leasing. Dzięki zdecydowanie niższej cenie niż konkurencka.

Jednak pamiętajmy, że budżet operatora na ten cel wynosił 184.894.338,00 zł brutto. To oznacza, że wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - także ta najtańsza o ok 9 mln zł. Natomiast przy takiej różnicy pomiędzy propozycją Mercedesa, a pozostałymi dwiema ofertami (ok 31 mln zł między EvoBus a MAN), ciężko założyć, że przy ponowionym przetargu byłoby taniej.

Dzisiaj MPK potwierdziło, że dołoży do nowego taboru, a Mercedes wróci po kilku latach nieobecności z nowymi autobusami do Łódzi:

ŁÓDZKIE PRZEGUBOWCE

Nowe autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz o wysokości w wejściu nie większej niż 340 mm od podłoża. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 220 kW. MPK preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, co też jest odpowiednio punktowane.

Stanowisko pracy kierowcy ma być oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. Wymagane jest zabudowanie prawej strony ściany kabiny kierowcy tak, aby obejmowała ona przestrzeń wraz z przednim skrzydłem pierwszych drzwi i aby kierowca niezależnie od dostępu ze środka pojazdu miał do niej również dostęp bezpośrednio z zewnątrz autobusu. Kabina będzie wyposażona m.in. w lodówkę, gniazdo USB, uchwyt na napoje.

Siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tkaniny odpornej na uszkodzenia. Materiał obiciowy siedzeń będzie wykonany z tkaniny według wzoru stosowanego przez MPK, zawierającego jego logo. Zarówno przedział pasażerski, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze białym. W środku znajdzie się tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej. Tablica może być wykonana w technologii LCD lub LED. Dodatkowo zamawiający wymaga montażu elektronicznej tablicy dwustronnej LCD z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiające prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej i innych treści graficznych i tekstowych. Informację pasażerską uzupełni tablica wewnętrzna boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali, umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach, wyróżnienie informacji o bieżącym przystanku przed dojazdem do niego oraz o następnym przystanku po ruszeniu z przystanku), czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus), piktogram np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych.