MPK Łódź chce wynająć 63 autobusy na 10 lat. Z silnikami Diesla. Ostatni raz?
16 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi ogłosiło przetarg na wynajem 63 sztuk autobusów niskopodłogowych.
Zamówienie obejmuje 15 pojazdów jednoczłonowych – MAXI oraz 48 przegubowych MEGA pojazdów wraz z ich serwisowaniem. To kontynuacja dotychczasowej strategii zakupowej łódzkiego przewoźnika, natomiast biorąc pod uwagę unijne wymagania i ustawę o elektromobilności można założyć, że to już ostatnie tak szerokie zakupy pojazdów spalinowych ze strony MPK.
na 10 lat
Przedmiotem zamówienia obejmuje dostawy w formie najmu na okres 10 lat 63 sztuk fabrycznie nowych, miejskich autobusów niskopodłogowych. Czyli jest to bardzo zbliżony kontrakt do poprzedniego z lat 2022/2023 - o którym pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej - z tą różnicą, że teraz MPK Łódź wprowadziło podział na dwie kategorie gabarytowe i chce zamówić:
- 15 jednoczłonowych pojazdów MAXI
- 48 przegubowych pojazdów MEGA
Na oferty przewoźnik czeka do 15 lutego, a następnie oceni złożone propozycje według trzech kryteriów
- Cena - waga: 80%
- Parametry techniczno-użytkowe - waga: 10%
- Parametry ekologiczne - waga: 10%
Dodajmy, że o łódzkie zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykażą się dostawami co najmniej 30 sztuk fabrycznie nowych miejskich autobusów niskopodłogowych (bez stopni pośrednich w przejściu środkowym oraz bez stopni we wszystkich drzwiach) o minimalnej długości 12 m, które zostały wyprodukowane i wprowadzone do obrotu na rynek Unii Europejskiej w okresie ostatnich trzech lat.
Link do zamówienia (jeszcze bez SWZ) https://www.platformazakupowa.pl/pn/mpk_lodz
Łódzkie zakupy
Przypomnijmy, że w 2023 roku MPK-Łódź odebrało dużą partię autobusów od Daimler Buses Polska - właśnie w ramach długoletniego wynajmu wraz z serwisem. W puli 52. odebranych w marcu ub.r. pojazdów znajdowały się tylko wersje MEGA - Mercedes-Benz Conecto G. Była to największa dostawa autobusów w Polsce w 2023 roku i pierwsze Conecto z nowej generacji we flocie łódzkiego przewoźnika.
Przypomnijmy, że w 2022 roku o ten łódzki kontrakt – zresztą bardzo podobny to najnowszego - starały trzy konsorcja (Solaris-Mercedes-MAN), a ostatecznie wygrała go firma Daimler Buses Polska wraz z Pekao Leasing. Obejmowała ona dziesięcioletni najem pojazdów wraz z ich serwisowaniem. Dzięki tej wymianie taboru, MPK udało się wyłączyć z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łącznie w trakcie ostatnich trzech lat tabor łódzkiego przewoźnika wzbogacił się o:
- 22 przegubowe Solarisy Urbino 18,
- 29 autobusów Solaris Urbino 12 mild hybrid,
- 52 przegubowce Mercedes-Benz Conecto G,
- 17 elektrycznych Volvo 7900 Electric,
- Z kolei 8 stycznia 2024 r. na łódzkie ulice wyjechały pierwsze w tym mieście elektryczne autobusy przegubowe – marki Solaris, Można je spotkać na trasie linii 83. Są to pierwsze w taborze MPK autobusy przegubowe napędzane wyłącznie na prąd i pierwsze elektrobusy wyprodukowane w Bolechowie. Urbino 18 electric zasilane są bateriami High Energy o łącznej pojemności ponad 400 kWh. Każdy z nich pomieści co najmniej 110 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. Solarisy mogą być ładowane zarówno poprzez wtyczkę umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu.
Łódzki standard
Dodajmy, że w dostarczonych w 2023 roku do Łodzi 52 autobusach Mercedes Conecto G zamontowany został system awaryjnego hamowania. Wykrywa on zagrożenie ewentualnej kolizji, zmniejsza prędkość pojazdu bądź hamuje, zapobiegając tym samym skutkom ewentualnego zderzenia. Dodatkowo pojazdy wyposażone są w system monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – sygnalizujący ewentualną kolizję z przeszkodami stałymi lub ruchomymi podczas jazdy i skrętu w prawo.
Najnowsze łódzkie autobusy mają też udogodnienie, które docelowo ma trafić do wszystkich pojazdów z elektronicznymi wyświetlaczami. To przebiegi trasy na bocznych tablicach wewnątrz autobusu czy tramwaju. Obok - na wyświetlaczu -znajdziemy mapę z zaznaczonym punktem, w którym obecnie się znajdujemy. Na tablicach wyświetlane są także przystanki, aby odpowiednio zaplanować podróż do naszego celu.
W kilkunastu łódzkich autobusach, a docelowo we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej posiadających elektroniczne wyświetlacze, pojawią się przydatne informacje o przesiadkach, utrudnieniach i lokalizacji. Pierwszą z nowości jest informacja o przesiadkach. Znajdziemy ją na monitorach umieszczonych pod sufitem autobusu. Gdy pojazd będzie zbliżał się do przystanku, na ekranie zobaczymy informacje o innych liniach dostępnych w tym miejscu (nie tylko na danym przystanku, ale całym węźle przesiadkowym) oraz czasie przyjazdu poszczególnych pojazdów.
I szerzej. W 2023 roku cały łódzki system informacji na przystankach wzbogacił się o nowe rozwiązanie. Obok numeru i kierunku linii, wyświetlany jest symbol wózka inwalidzkiego, który informuje, że przyjedzie pojazd niskopodłogowy. Jest to duże ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością ruchową, ale również dla osób starszych czy rodziców z wózkiem dla dzieci.
Kolejne wygodne i nowoczesne rozwiązanie zostało wprowadzone także w aplikacji myBus. Pasażerowie mogą sprawdzić: - za ile dokładnie na przystanek podjedzie tramwaj lub autobus, - gdzie on się obecnie znajduje, - czy pojazd ten będzie niskopodłogowy, klimatyzowany oraz czy można przewozić w nim rowery. Łódź się zmienia!