Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Kraków zdecydowało się na używany elektrobus Solarisa

infobus
23.06.2022 18:00

21 czerwca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie wybrało ofertę Solarisa w przetargu na dostawę używanego autobusu elektrycznego klasy MEGA.

Jednym słowem – bez niespodzianki. Podobnie jak w poprzednich tego typu zamówieniach, MPK Kraków otrzymało jedną ofertę od swojego stałego dostawcy e-busów, czyli firmy Solaris Bus & Coach, która zmieściła się w budżecie.  Tym samym wybór nie był trudny.

JEDEN AUTOBUS – JEDNA OFERTA

MPK Kraków poszukiwało pojazdu fabrycznie nowego, jak i używanego, lecz nie starszego niż z 2017 roku. Pojazd ma przyjechać do stolicy Małopolski w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy.

Już na etapie ogłoszenia przetargu krakowska firma poinformowała, jaki ma budżet, czyli 1.300.000.00 PLN netto. Złożone propozycje przewoźnik chciał ocenić wg dwóch kryteriów: Cena - Waga: 70 Kryterium techniczne / Waga: 30 W tym drugim kryterium dodatkowe punkty przysługiwały za: okres gwarancji całopojazdowej, liczbę miejsc dostępnych z niskiej podłogi, termin dostawy, bezpieczeństwo, baterie, ogrzewanie, wysokość autobusu, felgi. Jak się okazało 27 maja, ta skomplikowana procedura nie będzie konieczna do wyboru najkorzystniejszej oferty, gdyż operator otrzymał tylko jedną propozycję - od spółki Solaris Bus & Coach na sumę 1.586.700,00 PLN brutto.

Z kolei - jak pamiętamy - budżet MPK na ten cel wynosił 1.300.000 PLN netto, czyli 1.599.000 PLN brutto. To oznacza, że propozycja bolechowskiego producenta idealnie wpasowała się w krakowskie szacunki i nad Wisłę przyjedzie kolejny elektrobus z logo jamnika.

DWA PRZETARGI

Przypomnijmy, że obecnie małopolski operator ma 79 szt. e-busów, czyli 13,7 proc. swojej floty. Po dostawie używanego pojazdu od Solarisa będzie ich równo 80, a w przyszłym roku ta liczba przekroczy poziom 120. Wszystko to za sprawą dwóch przetargów:

  • 30 marca MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostawę 20 elektrobusów, w tym 7 sztuk pojazdów przegubowych MEGA oraz 13 sztuk standardowych o długości 12 metrów MAXI. Termin dostawy to maksymalnie 12 miesięcy od daty podpisania umowy. W tym postępowaniu wpłynęło aż siedem ofert, a MPK Kraków wybrał propozycje pod Solarisa.
  • 27 maja MPK ogłosiło przetarg na zakup kolejnych 22 autobusów elektrycznych, w tym 4 sztuk autobusów o długości 12 metrów (z opcją zamówienia kolejnych trzech) i 18 sztuk autobusów przegubowych (z opcją zamówienia kolejnych trzech). Firmy zainteresowane złożeniem ofert mają na to czas do 28 czerwca 2022 roku.

Wszystkie zamawiane autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie miał możliwość ładowania przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne. Po rozstrzygnięciu obu przetargów i podpisaniu umów producenci będą mieć maksymalnie 12 miesięcy na dostawy pojazdów.

100 + 22

-„To oznacza, że w przyszłym roku w Krakowie pasażerowie będą mieć do dyspozycji 121 elektrycznych autobusów, z czego aż 81 to będą pojazdy przegubowe” - zapowiedział rzecznik MPK Marek Gancarczyk.

Naszym zdaniem ta liczba może być nawet wyższa. Doliczając używanych przegubowiec mamy w podstawie 122 egzemplarze, a do tego dochodzą jeszcze opcje zawarte w najnowszym zamówieniu: zadanie na zakup 4 szt. elektrobusów klasy MAXI zakłada opcję domówienia kolejnych trzech egzemplarzy; zadanie na zakup 18 szt. e-busów klasy MEGA zakłada opcję domówienia także trzech egzemplarzy. To oznacza, że przy dobry wiatrach w przyszłym roku we flocie Kraków może funkcjonować łącznie do 128 e-busów.

Na koniec warto dodać, że przedstawiciel MPK zaznaczył, że firma stara się o uzyskanie dofinansowania na zakupu tych pojazdów z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 - bez pozyskania tych środków postępowanie przetargowe może zostać unieważnione.