MPK Kraków zamawia kolejne szybkie ładowarki. Kurdwanów i Piaski Nowe
2 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostawę stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych na pętlach Kurdwanów i Piaski Nowe.
Aktualnie MPK Kraków posiada 10 szybkich ładowarek oraz 78 ładowarek plug in czyli tzw. wolnych. Kolejne są w drodze.
dwa razy dwa
Przedmiotem zamówienia jest:
- dostawa dwóch punktów szybkiego ładowania autobusów elektrycznych za pomocą pantografu na pętli autobusowej Kurdwanów Nowy ul. Stojałowskiego,
- dostawa dwóch punktów szybkiego ładowania autobusów elektrycznych za pomocą pantografu na pętli autobusowej Piaski Nowe ul. Łużycka,
- plus budowa w obu miejscach stacji transformatorowych.
Wymagany termin realizacji zamówienia to koniec stycznia 2024 roku. Z kolei na oferty MPK czeka do 29 listopada.
Przyjęte kryteria udzielenia zamówienia są cztery:
- Wielkość zużycia energii / Waga: 10
- Wielkość emisji dwutlenku węgla / Waga: 12
- Łączna wielkość emisji zanieczyszczeń: tlenków azotów, cząstek stałych oraz węglowodorów / Waga: 18
- Cena - Waga: 60
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dziesięć szybkich ładowarek
Aktualnie w Krakowie stanowiska ładowania szybkiego za pomocą pantografu znajdują się w następujących lokalizacjach:
- Wola Duchacka (teren MPK SA) – 250 kW
- Wola Duchacka (teren MPK SA zajezdnia) – 250 kW
- Pętla autobusowa Aleksandry – 3 ładowarki po 250 kW
- Pętla autobusowa Bosacka – 80 kW
- Pawia 1 – 80 kW – zasilana z sieci trakcyjnej
- Pawia 2 – 160 kW – zasilana z sieci trakcyjnej
- Pętla autobusowa Piaszczysta – 200 kW – w trakcie przebudowy dojdzie jeden punkt ładowania. Czyli jedna ładowarka ale możliwość ładowania w dwóch miejscach.
- Pętla autobusowa Konopnickiej – 250 kW
W sumie to 10 punktów ładowania. Dodajmy, że krakowskie ładowarki zasilane z sieci trakcyjnej (unikatowe w skali kraju) mają bardziej skomplikowaną budowę ze względu na obowiązujące przepisy. Mają jednak przewagę większej dostępności zasilania szczególnie w ścisłym centrum miasta.
Dojdą kolejne
W trakcie realizacji - po wykonaniu przyłącza AC przez Tauron Dystrybucja - jest wykonanie nowego stanowiska i ładowarki Pawia 1 o większej mocy 200kW. Równolegle prowadzone jest postępowanie przetargowe na wybudowanie stanowisk ładowania na dwóch pętlach autobusowych, które obejmuje w sumie czterech stanowisk ładowania szybkiego autobusów.
Do tego MPK Kraków posiada 78 ładowarek plug in czyli tzw. wolnych.