Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MPK Kraków zamawia kolejne szybkie ładowarki. Kurdwanów i Piaski Nowe

infobus
15.11.2022 08:00

2 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostawę stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych na pętlach Kurdwanów i Piaski Nowe.

Aktualnie MPK Kraków posiada 10 szybkich ładowarek oraz 78 ładowarek plug in czyli tzw. wolnych. Kolejne są w drodze.

dwa razy dwa

Przedmiotem zamówienia jest:

  • dostawa dwóch punktów szybkiego ładowania autobusów elektrycznych za pomocą pantografu na pętli autobusowej Kurdwanów Nowy ul. Stojałowskiego,
  • dostawa dwóch punktów szybkiego ładowania autobusów elektrycznych za pomocą pantografu na pętli autobusowej Piaski Nowe ul. Łużycka,
  • plus budowa w obu miejscach stacji transformatorowych.

Wymagany termin realizacji zamówienia to koniec stycznia 2024 roku. Z kolei na oferty MPK czeka do 29 listopada.

Przyjęte kryteria udzielenia zamówienia są cztery:

  • Wielkość zużycia energii / Waga: 10
  • Wielkość emisji dwutlenku węgla / Waga: 12
  • Łączna wielkość emisji zanieczyszczeń: tlenków azotów, cząstek stałych oraz węglowodorów / Waga: 18
  • Cena - Waga: 60

Dziesięć szybkich ładowarek

Aktualnie w Krakowie stanowiska ładowania szybkiego za pomocą pantografu znajdują się w następujących lokalizacjach:

  • Wola Duchacka (teren MPK SA) – 250 kW
  • Wola Duchacka (teren MPK SA zajezdnia) – 250 kW
  • Pętla autobusowa Aleksandry – 3 ładowarki po 250 kW
  • Pętla autobusowa Bosacka – 80 kW
  • Pawia 1 – 80 kW – zasilana z sieci trakcyjnej
  • Pawia 2 – 160 kW – zasilana z sieci trakcyjnej
  • Pętla autobusowa Piaszczysta – 200 kW – w trakcie przebudowy dojdzie jeden punkt ładowania. Czyli jedna ładowarka ale możliwość ładowania w dwóch miejscach.
  • Pętla autobusowa Konopnickiej – 250 kW

W sumie to 10 punktów ładowania. Dodajmy, że krakowskie ładowarki zasilane z sieci trakcyjnej (unikatowe w skali kraju) mają bardziej skomplikowaną budowę ze względu na obowiązujące przepisy. Mają jednak przewagę większej dostępności zasilania szczególnie w ścisłym centrum miasta.

Dojdą kolejne

W trakcie realizacji - po wykonaniu przyłącza AC przez Tauron Dystrybucja - jest wykonanie nowego stanowiska i ładowarki Pawia 1 o większej mocy 200kW. Równolegle prowadzone jest postępowanie przetargowe na wybudowanie stanowisk ładowania na dwóch pętlach autobusowych, które obejmuje w sumie czterech stanowisk ładowania szybkiego autobusów.

Do tego MPK Kraków posiada 78 ładowarek plug in czyli tzw. wolnych.