MPK Kraków w drugim podejściu do dwóch elektrobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ponowiło przetargna zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanychenergią elektryczną.
Przypomnijmy, że pierwszym podejściu – o którym pisaliśmy wInfoBusie TUTAJ – MPK Kraków otrzymało jedną ofertę – od firmy Solaris Bus& Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino18 Electric w cenie 2.425.600 PLN netto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.212.800PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę od Ekoenergetyki(60 kW) w cenie 72.400 PLN netto oraz 3 miesiące gwarancji całopojazdowej napojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę.
Łącznie oferta opiewała na sumę 3.072.540 PLN brutto / 2.498.000PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił3.075.000 PLN brutto, czyli w zasadzie powinno być po temacie, ale …. ofertazostała odrzucona z przyczyn formalnych, a cała zamówienie anulowane z powodu braku ważnych ofert. Teraz mamy powtórkę, a składanie ofert wyznaczono na 25 września.
Do dwóch razy sztuka
Podobnie jak w pierwszym zamówieniu, dwa elektrobusy mogąbyć fabrycznie nowe, ale MPK dopuszcza także używane konstrukcje. W tymzakresie przewoźnik stawia warunki:
• pojazdynie mogą być starsze niż 2015,
• ichprzebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,
• wyposażonew zespoły i podzespoły pochodzące od tego samego producenta;
• posiadająnadwozia z taką samą stylizacją i kolorystyką zewnętrzną i wewnętrzną;
• zawierająidentyczne wyposażenie i organizację stanowiska kierowcy oraz przestrzenipasażerskiej;
• mają tensam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną (akumulatory, superkondensatorylub inne urządzenia),
• przedmiotemodbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicą pantografu, przy czym Wykonawcyw ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązany do wymiany głowic naczteropolowe.
Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnejładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanejdo każdego oferowanego autobusu.
Pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy -stawić się, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli naterenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka
Jak ocenić używanego elektryka?
Zastosowane przez MPK Kraków kryteria techniczne podlegająceocenie, to
• okresgwarancji całopojazdowej,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• liczbawszystkich miejsc pasażerskich siedzących w autobusie dostępnych z poziomuniskiej podłogi,
• ocenaparametru wyposażenia autobusów w systemy bezpieczeństwa,
• ocenasposobu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu,
• ocenarodzaju felg kół ze względu na zastosowany materiał,
• ocenarodzaju rampy w drzwiach prowadzących do stanowiska do przewozu osób na wózkachinwalidzkich.
Generalnie kryteria techniczne mają wagę 25%, a cena – 75%.
Kierunek elektryczność
Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ma już w sumie 28 autobusówelektrycznych, w tym pięć przegubowych.
Najnowszy, wypożyczony w maju od Solaris Bus & Coach zmożliwością wykupu, to demonstracyjny model Urbino 18 electric, który ma 18metrów długości, jest wyposażony w platformę dla osób poruszających się nawózkach, monitoring i automat biletowy. Może być ładowany zarówno przez wtyczkęplug-in jak i przez zamontowany na dachu pantograf.
Decyzja o zwiększaniu liczby elektrycznych autobusów jestpodyktowana troską MPK o środowisko i czyste powietrze w Krakowie. To takżeefekt ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje miasta do posiadaniaokreślonej liczby bezemisyjnych pojazdów.
Warto przypomnieć, że do Krakowa w przyszłym roku trafi 50nowych autobusów elektrycznych, których zakup jest realizowany w ramachprojektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek o dofinansowanie ich zakupuspełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria ocenyi uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln złdotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji. Autobusy z tego projektu będąwykorzystywane na czterech liniach – 144, 173, 179 i częściowo 503 kursującychprzez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane sąnajwiększe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.
W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będąmieć do dyspozycji 80 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całegotaboru MPK.
„