MPK Kraków: Użytkowanie autobusów elektrycznych jest tańsze niż spalinowych
6 lutego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie przekazała koszty eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną i spalinową.
Tym samym spółka odniosła się do komentarzy i pytań dotyczących kosztów poprawy parametrów baterii w 20 elektrobusach marki Solaris z 2017 roku, w których mają zostać wymienione baterie. O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Ile to będzie kosztowało?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na wymianę baterii w 20 starszych autobusach marki Solaris z 2017 roku. Modyfikacja ma na celu zwiększenie zasięgu pojazdów na jednym ładowaniu do co najmniej 150 kilometrów.
Jak wyjaśnił w poniedziałek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, ogłoszony przetarg dotyczy przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji instalacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).
Z kolei we wtorek spółka odniosła się do komentarzy i pytań dotyczących kosztów poprawy parametrów baterii i podała koszty eksploatacji elektrobusów oraz pojazdów spalinowych. To w kontekście komentarzy sugerujących, że wymiana baterii w siedmioletnich autobusach elektrycznych będzie kosztować tyle co zakup nowych pojazdów.
-„Dementujemy te informacje – oczekujemy, że koszt wymiany baterii wyniesie od 400 tys. do 600 tys. zł, w zależności od konfiguracji i typu pojazdu. Ponadto wymiana baterii umożliwi dalszą, wieloletnią eksploatację pojazdów elektrycznych – powiedział rzecznik MPK Marek Gancarczyk.
Porównajmy dane eksploatacyjne
Zdaniem krakowskiego przewoźnika, przy złożeniu:
- średniego rocznego przebiegu autobusu na poziomie 60 tys. km,
- okresu eksploatacji wynoszącym 10 lat,
- uwzględniając dofinansowanie do zakupu e-busów w wysokości niemal 83 proc.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- i zakładając wymianę baterii między 7 a 10 rokiem użytkowania autobusów
koszt przejechania 1 km elektrobusem w stosunku do autobusu spalinowego jest niższy o 1,28 zł (dane z 2023 roku w zakresie cen energii i oleju napędowego oraz struktury standardowych i przegubowych).
-„Warto też wiedzieć, że autobusy elektryczne zakupione w 2023 roku mają 10-letni okres gwarancji na baterię” – dodał Marek Gancarczyk.
dwa rodzaje
MPK Kraków chce wymienić baterie w starszych elektrobusach, aby zwiększyć ich zasięg
-„Autobusy są eksploatowane od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu” - wyjaśnił przedstawiciel przewoźnika.
Zgodnie z warunkami zamówienia po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Pojazdy mają zostać wyposażone także w rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii, tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla modelu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla modelu Solaris U18E.
Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Wprowadzane modyfikacje muszą uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii - przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne jak i szybkie).
Jak przekazano, retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie sześć tygodni na prace przy jednym pojeździe (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie trzy lata.
Link d o przetargu: https://mpk-krakow.logintrade.net/zapytania_email,154690,bd4c5735cb8081ca23461ac8a0311695.html